Finns det ngn som har använt metoden som remaljeringsbolaget kör med?

"Brunnen rensas på skräp och avlagringar som kan hindra ett bra utflöde. Förhöjningsringen och anslutningen mellan golv och brunn repareras. Därefter förseglas brunnen och förhöjningsringen med den typgodkända brunntätaren, RENOTÄT.

I förekommande fall bytes avloppsrör och bottenventil i badkar. En eventuellt trasig läpp i brunnen repareras och en saknad rensplugg åtgärdas. Om man har problem med att få loss renspluggar borrar Remaljeringsbolaget bort den gamla och sätter en ny som är lätt att ta bort.

Resultatet blir en restaurerad golvbrunn med 5 års garanti som lämnas av det lokala Remaljeringsbolaget. Man får även en säkrad anslutning mellan badkar och brunn. Dessutom får man ett ofta förbättrat utflöde i brunnen som nu är fri från dålig lukt och lättare att hålla ren."
 
Jag kan inte se att deras metod löser problemet med en gammal golvbrunn.

Anledningen till att man skall byta brunnar som är äldre än -92 (eller var det -91) är att konstruktionen av tätningen med klämring på de äldre brunnarna inte klarar kraven, och de anses vara en risk. Det är alltså inte själva brunnen som är problemet, utan anslutningen av brunnen mot tätskiktet.

Remaljeringsbolaget har en glättad och totalt intetsägande information om sin teknik, de talar framförallt om att lösa problem med läckande brunnar, dvs där själva brunnen läcker. De beskriver inte på vilket sätt den renoverade brunnen löser problemet med tätning mot tätskiktet i badrummet.

De talar om att de är typgodkända. Men vad betyder det?

Det som jag tycker mig se av deras information är att om du har en brunn där själva brunnen läcker (rostat sönder), och om du då inte vill göra något annat än att laga den trasiga brunnen, då kan du använda deras metod. Efterssom du inte har gjort om badrummet, framförallt inte skadat det tätskikt som fanns (eller inte finns) i badrummet, så behöver du inte följa dagens regler.

Men om du har ett badrum som du gör om idag (eller gjorde om för några år sedan, icke fackmannamässigt) så uppfyller det inte dagens regler, eller de regler som gällde för några år sedan, om du behåller en brunn med gammal anslutning till tätskikt. det finns inget på Remaljeringsbolagets hemsida son indikerar att deras metod är ett alternativ, så att man inte skall behöva byta brunnen för att uppfylla moderna krav på anslutning till tätskikt.

Det är fullt möjligt att deras produkt faktiskt är godkänd som alternativ till ny brunn även vid nytt badrum. Men det finns inget som tyder på det i den information de ger ut.

Om någon tänker sig att köra med deras produkt så skulle jag rekomendera att man kollar med BKR först. Det är deras regler som skall uppfyllas.

Hela bolagets hemsida inger inte förtroende, den ser ut ungefär som "TV shop", och det finns länkar på sidan som tyder på att det är ett relativt nystartat företag, med länkar till starta eget kurser etc. Skulle kunna vara ett sådant där "gymnasiebolag" som startas som led i undervisningen på många gymnasier.

Inte något jag skulle lita på som grund för en badrumsinvestering på 100- 150 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.