Hej! Har flyttat in i ett hus från 1920 och i källaren finns en, i mina ögon, annorlunda golvbrunn. Vad jag förstår så finns det inget vattenlås i golvbrunnen. Till höger ser ni ett rostigt avloppsrör där vattnet rinner vidare för att ansluta till de nya avloppsrören som leder ut från huset. Till vänster finns en öppning som leder upp och vidare. Vart vet jag inte då ytterväggen ligger cirka 50 cm i den riktningen. Själva golvbrunnen är cirka 50-60 cm djup och ser ut att vara i något annat material än betong. Tillhörande silgaller ligger i vanliga fall som lock. Har skopat ut en del vatten för att kunna se bättre.

Ska det vara såhär? Måste det inte finnas ett vattenlås för att förhindra dålig lukt etc.? Upptäckte det hela i samband med att vattnet rann undan dåligt då tvättmaskinen pumpade ut.
 
  • Golvbrunn i en källare med rostiga kanter och rör; avloppet saknar vattenlås. Vatten syns i botten av brunnen. Rören leder till avloppet och vidare ut ur huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en rostig golvbrunn utan vattenlås i källaren på ett hus från 1920-talet, med ett avloppsrör till höger och en annan öppning till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl helt upp till dig att installera vattenlås om du vill, det finns knappast någon lag när brunnen är 100 år gammal och avloppet ombyggt.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är väl helt upp till dig att installera vattenlås om du vill, det finns knappast någon lag när brunnen är 100 år gammal och avloppet ombyggt.
Jo det förstår jag. Det jag menar är nog om brunnen är komplett såhär, alltså i sitt originalutförande? Funderar även på vad det kan vara för öppning till vänster. Alltså den som fortsätter upp och vidare.
 
Rickard.
Är den utan vattenlås och ska vara utan då är det en spygatt och dom är/ska/bör inte kopplas till avlopp utan till dagvatten, stenkista eller motsvarande. Jag tycker detta ser lite hemmabyggt ut så svårt att säga, luktar det avlopp?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som om ledningen till vänster skulle kunna komma från en annan brunn.
Det är då mera en samlingsbrunn än en golvbrunn.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är den utan vattenlås och ska vara utan då är det en spygatt och dom är/ska/bör inte kopplas till avlopp utan till dagvatten, stenkista eller motsvarande. Luktar det avlopp?
Okej, någon gång ibland kan det lukta lite avlopp. Finns en golvbrunn till i samma rum som kan ha varit boven om den torkat ut. Den har klassiskt vattenlås i gjutjärn. Vad fyller den för ursprunglig funktion i källaren?
 
Mins golvbrunnar i källaren går direkt ut i grannens åker, tillsammans med takavrinning) dagvatten.
Det finns även gammalt handfat, bide och dusch i källaren som går dit men får inte användas och det görs inte heller.

Avlopp från tvättmaskin och diskbänk i källaren går ut i separat avlopp till kommunalt avlopp (tills helt nyligen till kammarbrunn).
Gamla hus har ofta inte helt regelrätta avlopp...
 
Rickard.
Jag vet såklart inte hur det är tänkt men jag har sett spygatter i pannrum tidigare då dom av någon anledning inte ville koppla den till avloppet och används den inte regelbundet så funkar det ju fint.
 
  • Gilla
Oskar Karlsson4 och 1 till
  • Laddar…
Har sett liknande hos en bekant som tidigare bodde i gammalt hus från 40 el 50 talet.
Då var det typ en dagvattenbrunn som var inomhus. När det regnade kom det vatten från öppningen på sidan.
Den brunnen var inte avsedd att använda som avlopp, iaf gjorde inte dom det.
 
  • Gilla
Oskar Karlsson4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.