Hej

Är det någon som känner till huruvida man kan hävda att det måste finnas en golvbrunn under ett kylskåp. Ordföranden i Brf Pampas i Solna hävdar att man är grovt oaktsam om man inte har en golvbrunn under kylskåpet (med ismaskin) men jag hittar inget i BBR eller Säker vatten som säger att man skall ha något annat en en typ plastbalja. Jag pratade även med Trygg Hansa som sa att detta inte behövdes. Kan det på något sätt vara så att Trygg Hansa har fel?

Har ni kunskap om ngt annat?
 
Föreningar av alla de slag har en benägenhet att suga åt sig tokstollar. Med tillräckligt många tokstollar i upptagningsområdet så sitter det till slut en på ordförandeposten.

Du kan ju fråga honom var han fått det ifrån, om det räcker med golvbrunn eller om man måste ha tätskikt också och i så fall hur långt det ska sträcka sig.

Förlåt för att jag inte svarade på din enda, och tydliga, fråga.
 
  • Gilla
robbanan och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga som helst krav på golvbrunn. Plastbalja rekommenderas av försäkringsbolagen. Ordföranden är ute och reser.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Att ha en vanlig golvbrunn under kylskåpet vore direkt dåligt. En brunn som inte används ger uttorkat vattenlås, och det sprider sig avloppslukt.

Hur har frågan kommit upp, har det blivit en vattenskada?
 
Hej

Ja det blev en vattenskada, en ledning i kylskåpet gick sönder. Troligtvis rann vattnet längs med väggen och missade därför plastbaljan under kylskåpet.

Det stör mig något enormt att man har den okunskapen i en bostadsrättsförening, trots att dom har en förvaltare verkar inte det bli bättre av det :(
 
Iofs. att ordf. har dålig koll är kanske inte så konstigt. Antingen en grön ordf. som är rädd att göra fel, på föreningens bekostnad. Eller en gammal småpåve som haft uppdraget aldeles för länge.

Jag kan hålla med om att en anställd förvaltare borde veta bättre. Men han kanske inte ens är tillfrågad?

Om föreningen ställt ett formellt krav mot dig så skulle jag föreslå att du provar att kontakta juristerna på HSB (Har för mig att brf Pampas är HSB?). De är visserligen där i första hand för att hjälpa föreningen, men de kan vara bra på att avstyra stolligheter också.
 
Har inte plastbaljan en läpp i bakkanten som vilar mot väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.