Akahigi
Har köpt ett hus med renoveringsbehov i källarbadrummet. Det är original med rosa plastmatta och allt annat 70-talsgodis.

Men: det verkar som det inte är läge att lägga tätskikt mot golvet, det ska tydligen kunna andas ut fukt från grunden. Har därför tänkt ha klinkers, kakel och badkar där nere. Inget duschande alltså... Man kan ju ha duschkabin men det skippar jag, har ett badrum till.

Då undrar jag: ska det läggas tätskikt precis runt brunnen? Ska brunnen bytas, har förstått att den ska det om man gör nytt badrum med tätskikt?

Behöver / bör jag bila upp och byta hela avloppet?
 
Hej
Byt golvbrunnen mot en ny när du ändå är där och gräver.
Vad har du för rör ? Plast eller Gjutjärn?
Gjutjärn skulle jag byta.Plasten skulle jag låta vara
Man brukar tätskickta där det kan tänkas bli blött.
Jag skulle byta brunnen, sätta manchett och tätskickt i en ruta kanske 1x1 meter runt brunnen och sen på väggen vid badkaret där det kan tänkas komma vatten och låta resten vara.
Det finns speciella tätskickt som ska vara vattentäta men inte ångtäta.Ardex har ett och Kiilto har ett.
Fredrik
 
Akahigi
Fredrik Å skrev:
Hej
Byt golvbrunnen mot en ny när du ändå är där och gräver.
Vad har du för rör ? Plast eller Gjutjärn?
Gjutjärn skulle jag byta.Plasten skulle jag låta vara
Man brukar tätskickta där det kan tänkas bli blött.
Jag skulle byta brunnen, sätta manchett och tätskickt i en ruta kanske 1x1 meter runt brunnen och sen på väggen vid badkaret där det kan tänkas komma vatten och låta resten vara.
Det finns speciella tätskickt som ska vara vattentäta men inte ångtäta.Ardex har ett och Kiilto har ett.
Fredrik
Tack för svar!

Vet inte riktigt om det är plast eller gjutjärn, får kolla när jag flyttar in. Vad kostar tätskikt av den typen? Gogglade lite men hittade inget riktigt pris på dem.

Måste någon med behörighet sätta in den? Kanske onödigt när den inte ska vara överallt, man sparar ju en slant på att fixa själv...
 
Hej

Du fixar det själv.Läs ordentligt hur man gör.
Vi köpte Kiiltos variant på Bauhaus.Det rollas ut.Det viktiga är återigen att göra EXAKT som det står i anvisningarna.Om du byter brunn och väljer Purus så rekomenderar jag starkt att även köpa en "Purus kniv".Detta lilla fiffiga verktyg gör montaget av manchetten till en barnlek.
Det där med behörighet är något VVS branchen har hittat på alldeles själva.
Tyvärr framställs det ofta som om det är ett krav från lagstiftaren eller försäkringsbolagen vilket det inte är.Vad jag vet är el det enda som är reglerat i lag.
Det finns en bra skrift på byggkeramikrådets hemsida om hur konstruktionen ska se ut.
Även Purus har en bra PDF att läsa.
Fredrik
 
  • Gilla
gasolgrill
  • Laddar…
Akahigi
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.