Hej, har hittat en del tidigare foruminlägg med samma dilemma men ändå lite osäker vad/vart man vänder sig för problemet samt om det är konstigt att det luktar avlopp, är vatten i vattenlåset som borde blockera lukten. Borde man vara orolig för vattenskada?
Stamrenovering 2021, så helt nytt badrum. Märkte igår att det luktade lite i badrummet men tänkte de kunde vart vad som helst, luktade igen när jag kom hem från jobbet idag och märkte då att detta skett.
Rengjorde vattenlåset för typ 3 dagar sen.
 
  • Vit avloppsrör, trasig brunnsring, smutsigt, grå klinkergolv, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör går ner i golvbrunn med synliga smutsrester och gamla tätningsmaterial, inomhusmiljö med klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara trycka dit insatsen igen.

God jul!
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
R
R Rkd23 skrev:
Hej, har hittat en del tidigare foruminlägg med samma dilemma men ändå lite osäker vad/vart man vänder sig för problemet samt om det är konstigt att det luktar avlopp, är vatten i vattenlåset som borde blockera lukten. Borde man vara orolig för vattenskada?
Stamrenovering 2021, så helt nytt badrum. Märkte igår att det luktade lite i badrummet men tänkte de kunde vart vad som helst, luktade igen när jag kom hem från jobbet idag och märkte då att detta skett.
Rengjorde vattenlåset för typ 3 dagar sen.
Vattenlåset sitter på sne ta och tryck ned det så att det kommer ned jämt så blir du av med lukten…
 
  • Gilla
Rkd23 och 1 till
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Bara trycka dit insatsen igen.

God jul!
Får försöka imorgon, för trångt att flytta på badkaret själv, behövs lyftas och bäras ut. För svag för att rubba den medan badkaret är på plats. Tack för info, god jul!
 
R Rejäl skrev:
Vattenlåset sitter på sne ta och tryck ned det så att det kommer ned jämt så blir du av med lukten…
Tack, såg det nu, borde få bort lukten nu iallafall :)
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Hmm vet inte om de blev missförstånd men ja insatsen/vattenlåset hade hamnat på sniskan så trycka dit den igen löste lukt problemet men fortfarande har ju hela skiten flyttat på sig några centimeter åt vänster. Knappt att insatsen går att plockas ut längre.

Edit: eller bara jag som är korkad och det alltid sett ut såhär? Kom hem efter städning, luktade för att insatsen låg på sniskan, gick inte att flytta på badkarets rör/utflöde men var väl för att badkaret vart flyttat. Har bara inget minne av att de sett ut såhär tidigare när jag rengjort golvbrunnen, men inte som man tittat så noggrant
 
Redigerat:
J
R Rkd23 skrev:
Hmm vet inte om de blev missförstånd men ja insatsen/vattenlåset hade hamnat på sniskan så trycka dit den igen löste lukt problemet men fortfarande har ju hela skiten flyttat på sig några centimeter åt vänster. Knappt att insatsen går att plockas ut längre.
Menar du att brunnen är förskjuten i sidled i förhållande till "silen" (slukristen), så är det helt normalt. Brunnen är ditsatt först, och så klinkrar man efteråt, och det är inte alltid som det blir exakt i mitten.
 
R Rkd23 skrev:
men fortfarande har ju hela skiten flyttat på sig några centimeter åt vänster.
Är hela den delen du sätter vattenlåset i löst så har du riktiga problem.
 
R
R Rkd23 skrev:
Hmm vet inte om de blev missförstånd men ja insatsen/vattenlåset hade hamnat på sniskan så trycka dit den igen löste lukt problemet men fortfarande har ju hela skiten flyttat på sig några centimeter åt vänster. Knappt att insatsen går att plockas ut längre.

Edit: eller bara jag som är korkad och det alltid sett ut såhär? Kom hem efter städning, luktade för att insatsen låg på sniskan, gick inte att flytta på badkarets rör/utflöde men var väl för att badkaret vart flyttat. Har bara inget minne av att de sett ut såhär tidigare när jag rengjort golvbrunnen, men inte som man tittat så noggrant
Vare sig brunnen eller klinkersramen till silen lär ha flyttat sig…
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.