Hej!
Försöker lista ut om golvbrunnen man har hemma är korrekt monterad eller inte.
Det jag hittat när jag sökt är att jag tycker brunnarna ser likadant monterade men den ena är OK och den andra inte.

Är det någon som kan förklara VARFÖR den första är ok och den andra inte är det och den tredje är min som någon kunnig gärna får säga om den är rätt/felaktigt monterad.

Tack på förhand!

1. Denna är ok?
OK_brunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Om 1 är ok varför är denna då fel enligt:
"Golvbrunnens ovankant ligger ej i samma nivå som tätskiktet":
FEL_brunn.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Min egen brunn där jag kan se någon typ av duk/manschett (jag kan inte avgöra vad det är) precis bakom/under klämringen så jag antar bara det gör att den är felmonterad?
Är det något som är så allvarligt att man bör reklamera hela badrummet?
IMG_0717[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tätskiktet ska ha en manschett som går ner i brunnen och hålls fast av klämringen. Manschetten ska följa brunnens vertikala vägg men inte ligga på den horisontella klacken som klämringen vilar på.
Om jag, som inte sett så många golvbrunnar i mina dagar, ser rätt så är det den vita fläcken på bild två ovanför ringen som gör den felaktig. Där är det tänkt att man ska skymta manschetten.
Om du på din brunn ser manschetten titta ut under ringen (jag ser inte på bilden) så är det fel. Dock är det långt ifrån en katastrof. Min amatöranalys är att man riskerar mer med att försöka fixa det än att helt sonika låta det vara.
 
bild 1 ser ok, men jag tycker det är lite mycket fix smetat...

bild 2 precis som nyfiken säger så verkar det inte finnas, eller finns en trasig, brunnsmanschett

ovanstående brunnar är Purus

bild 3 är en Jafo, dom är lite mer förlåtande med att tätarket är lite felskuret, klämringen skruvas fast.
även här är det lite mycket fix smetat, är iof inget fel men jag tycker det ser illa ut
 
Tack så mycket för svar (y)

Orsaken till att jag började undersöka att det är rätt gjort var att silikonfogarna i hörnen släppt mot kaklet och i samband med en annan renovering så stängdes frånluftsventilationen av och då när jag öppnade dörren till badrummet så var det en lukt av "fuktig gammal trasa". Vi har inte känt någon lukt när ventilationen varit igång.

Kan skräp som kryper in i hörnen där silikonet släppt ge en sådan stark lukt? Silikonfogarna ska ordnas av de som renoverade badrummet, frågan är bara om det är något man bör undersöka mer innan dom gör om fogarna...
 
Kan bara säga att nr 2 ser felaktig eftersom brunnsmanschetten verkar sticka ut under klämringen, vilket den tydligen inte får göra ("kardinalfel") enligt en erfaren plattsättare som tittat på vår brunn, det ser snarlikt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.