Hej!
Insåg precis att jag inte lagt en tanke på det här med golvbrunnen i vårt badrum vi håller på med..
Vi har någon variant av vit plast rund.. med hink i .. nått vanligt troligtvis (inte vi som satt dit den). Den sitter ingjuten i ny betong.. och vi ska nu lägga klinker i duschen där.

Så kom jag på (smart som jag är) igår när jag kom hem, efter att ha köpt klinkergolvet att det måste ju vara jäkla krångligt att lägga mosaik/klinker runt en runt golvbrunn.. som dessutom är 1 cm längre ner än golvet...

Aja.. ska ju flytspcklas tänkte jag sen. Men så återkom tanken om en rund golvbrunn igen. Då insåg jag att visst brukar man ha en metallram ofta ihop med klinker? oftast fyrkantig dessutom? vilket känns logiskt, lättare att klinkar emot det..

Men finns det speciella sådana? som passar ihop med en specifik golvbrunn bara? Eller passar de ihop kors och tvärs? (som sagt, vet inte riktigt vad vi har för golvbrunn).

Och hur fäster man egentligen en sådan?
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Tror att det är de som kallas klinkerram?
Har googlat på dem, men ja.. vet fortfarande inte riktigt om de passar ihop med alla olika brunnar eller om man måste tänka på nått speciellt.

Det enda jag såg, när jag läste.. var att det fanns olika bredder - antar att de menar på golvbrunnen under?
 
T
Du köper valfri klinkerram som du placerar över nuvarande brunn- Köp en med dimension så att ni lätt kommer åt att lyfta ur vattenlåset i brunnen. Lägg ut klinkerramen först och utgå sedan därifrån när ni lägger golvet. Ramen fäst med fix precis som klinker.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
T test1 skrev:
Du köper valfri klinkerram som du placerar över nuvarande brunn- Köp en med dimension så att ni lätt kommer åt att lyfta ur vattenlåset i brunnen. Lägg ut klinkerramen först och utgå sedan därifrån när ni lägger golvet. Ramen fäst med fix precis som klinker.
Tackar :)

Jag hade också kontaktat b-hus för att hitta något att köpa där.. men de hade inget i sortimentet så de rekommenderade annan mer vvs inriktad webbutik .. och det var purus just de råkade tipsa om.. så jag mejlade purus också (y) de kunde iaf tala om att jag hade en purusbrunn (visste ju inte vad jag hade för nått..) men de formulerade sig lite mysko, så jag har suttit och funderat på vad de menade..

Han sa "Kan vara att klämringen blir förstörd om du ska ta upp den" (sedan tipsade han mig om ny klämring..ifall jag behövde).

Jag kommer inte sätta dit den själv, men jag är nyfiken av naturen och vill veta hur saker funkar och bör/ska göras.. och nu undrar jag ännumer hur man sätter fast en sån där klinkerram.. då ev klämringen skulle bli förstörd.. :)

Skitig Purus golvbrunn med blå klämring och borttagen klinkerram, synligt avloppshål och rester av tätmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Om du inte ska göra det själv så behöver du ju inte bry dig om det eller så får du vänta tills den personen som ska utföra jobbet så får du se hur det går till.

Den blå klämringen är inga problem att ta bort och denna sätts dit igen efter att man har tätskiktat och sedan kommer klinkerramen ovanpå som sätts fast med fix precis som klinkern.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Om du inte ska göra det själv så behöver du ju inte bry dig om det eller så får du vänta tills den personen som ska utföra jobbet så får du se hur det går till.

Den blå klämringen är inga problem att ta bort och denna sätts dit igen efter att man har tätskiktat och sedan kommer klinkerramen ovanpå som sätts fast med fix precis som klinkern.
Kommer troligen att stå och hänga över den som gör det också hehe.
Tycker allt sånt där är jätteintressant! .. gillar att veta hur saker ska göras oavsett om jag ska göra dem själv eller någon annan gör dem :)

Ska jag dessutom handla grejerna.. så vill jag ju veta vilka delar jag missar/glömmer/inte vet om ;)
Finns tre till golvbrunnar därinne.. de lär vi nog fixa själva :)
 
T
Snigla Snigla skrev:
Kommer troligen att stå och hänga över den som gör det också hehe.
Tycker allt sånt där är jätteintressant! .. gillar att veta hur saker ska göras oavsett om jag ska göra dem själv eller någon annan gör dem :)

Ska jag dessutom handla grejerna.. så vill jag ju veta vilka delar jag missar/glömmer/inte vet om ;)
Finns tre till golvbrunnar därinne.. de lär vi nog fixa själva :)
Bara du inte gör det hela dagen, värsta som finns när kunden hänger över axeln hela dagen utan att säga något.
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Är det en gammal brunn ni gjutit in?
Annars borde väl det gå att få fram vad som köpts in och därefter leta fram passande tillbehör.

/M
 
T tank77 skrev:
Bara du inte gör det hela dagen, värsta som finns när kunden hänger över axeln hela dagen utan att säga något.
Hehe nä, så länge kan jag inte vara tyst ;)

Skämt å sido, läser av stressnivån på människor ganska bra och jag brukar fråga innan om de har tid - och om jag får fota och fråga.. de brukar titta lite skeptiskt och småsuckande på mig först...(första gången de är här)... men de brukar lite tveksamt säga ja (de får ju betalt även för den tiden såklart! Och jag brukar säga åt dem att jag inte tar det personligt om de ber mig gå eller vara tyst) ..

.. de brukar dock bli väldigt pratsamma och glada när de fattar att jag faktiskt är intresserad och oftast vet mer än de trott.... då brukar de vilja berätta allt möjligt! De blir tom glada (?) när jag ifrågasätter varför de gör ”si ist för så” ..

Nästa gång de kommer brukar de kolla om jag lärde mig nått gången innan haha

De flesta av våra hantverkare vet nu att det är mig de ska fråga om saker.. inte min make (av någon anledning tror alla att de ska prata med honom först :oops::thinking:)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Är det en gammal brunn ni gjutit in?
Annars borde väl det gå att få fram vad som köpts in och därefter leta fram passande tillbehör.

/M
Nej ny golvbrunn ingjuten av tidigare ägare som påbörjade arbete med två badrum.. jag mejlade Purus och bad om råd för vilka delar som jag behövde.. han bad om bild på brunnen så han kunde se om det var en av deras (vilket jag förvarnat om att det kanske inte var).. han fick iaf ett par bilder och de sa att det var en.. hmm.. ”Brage 75” tror jag den hette.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.