Jag har funderingar på det här med badrum. Alla ställen jag bott hittills på har golvbrunnen varit en äcklig historia som ständigt sätter igen och orsakar översvämningar när man duschar. Utomlands ser man inte så ofta dessa, vilket får mig att misstänka att det är en svensk lösning. Och svenkt brukar vara liktydigt med feltänkt. Misstankarna stärks av att vattenskador är vanliga här.

Därför tänkte jag försöka ordna ett "hygienutrymme" med duschkabin utan golvbrunn. Tanken är att lägga våtrumsmatta på golvet och måla väggarna enligt MVK för att sedan montera duschkabin, handfat etc direkt på avloppsrören. Någon form av översvämningsskydd vore så klart bäst, ifall ett rör skulle lossna eller dylikt. Jag har sett Purus Safe till exempel, en "torr golvbrunn".

Försäkringen behöver vi inte bekymra oss om här. Jag har aldrig utnyttjat någon försäkring och lär väl aldrig göra heller. Men vad tror ni rent tekniskt om detta?
 
Om det är dålig avrinning i avloppet löses väl inte problemet av att ta bort golvbrunnen. Då svämmar väl duschkabinen över i stället? Hur löser du vattenlåset mellan duschkabin och avlopp utan att duschkabinen kommer högt upp? Det går säkert att lösa, men det var de första frågor jag kom på.

Erik
 
Duschkabinen fylls naturligvis med vatten. Skillnaden är att man förhoppningsvis märker att det börjar bli mycket vatten runt fötterna innan hela kabinen svämmar över. Har man en dusch med golvbrunn brukar man märka att halva badrummet är blött. Är det ett badkar med golvbrunn under är hela badrummet blött innan man kliver ut och utropar sin vrede över sin oförsiktighet, konstruktionens dumhet och andra familjemedlemmars långa hår som satt igen rören...
 
Rent tekniskt fungerar det nog, men man vill ju ha någon slags vattenlås för att förhindra avloppslukt. Och alla vattenlås jag känner till har någon lågpunkt där skit har en tendens att samla sig, så det måste man ju kunna rensa bort på lämpligt sätt.

Annars är vattenlåsrensning ett bra "straff" att ta till i familjesituationer! ("Ingen månadspeng förrän golvbrunnen är rensad!");)
 
Det behövs alltid en vattenlås när man evakuerar vatten till avloppsröret. Att golvbrunnen är alltid äcklig är ju en annan historia - konstruktionen underlättar faktiskt inte att hålla den rent.

Första hinder:
är att lyfta brunnens sil. Har haft många olika silar men ingen kunde lyftas med ett finger ( utom en under badkar med utskuren hål för badkarsavlopp). Silar hade många små hål men ingen passade till mina fingrar. Hade man kunnat lyfta silen utan verktyg så skulle den nog lyftas oftare och rensas innan det blir totalstopp, gissar jag.
Lösning: en lyfthål i storlek av en genomsnitsfinger eller en infäld ögla.

Nästa hinder:
är att "riva" ut vattenlåset om man vill göra ordentlig renöring... oftast behövs det våld eftersom packningen ska ju hålla tätt och sitter ofta väldigt hårt.
Lösning: kanske en bättre packningsmaterial?

Nästa hinder:
Brunnar har konstiga vrår och kanter där hår och gegga kan fastna och hänga på. Man behöver en tandborste för att få det riktigt rent. Klämring ,tätningsduk, fästmassor utgör ej någon slätt yta och det ser äckligt ut redan när en klinkerram installeras och blir bara värre med åren.
Lösning: ett komplett enhet av klinkerram + golvbrunn som håller tätt som helhet i stället för en massa delar som passar ihop med hjälp av 1 kilo fuktspärrmedel

Man drar sej till slut att leta efter en lämplig verktyg för att lyfta upp silen och rensa eländet regelbundet och väntar tills det svämmar över och/eller luktar pyton.
Gissar att det var en man som har konstruerat den där standardgolvbrunnen så får det bli till en mans uppgift att skötta det :).
gaia
 
Sen rostar den ihop så att man över huvud taget inte kan få ut något ur den. Bodde för några år sedan i en lägenhet från -38, där badrummet i original klarade sig bra. Kakel på halva väggarna, resten målat. Såg okej ut även om badkaret började bli lite slitet. Men just golvbrunnen var den svaga punkten, som skapade stopp och elak lukt.
 
Golvbrunnen fyller ändå en viss funktion även om den är dryg att rensa. Jag har bott i länder där golvbrunn saknats i badrummet och det är ett totalt elände om man stänker vatten på golvet när man duschar, ligga på knä och skura upp vatten med trasor är inte roligt...

Sen måste jag som ingenjör protestera mot att svenskt=feltänkt ;) Jag tycker att vi överlag har mer genomtänkta lösningar i våra hem och offentliga miljöer än i de flesta andra västländer. Du behöver inte åka längre än till england för att hitta gott om hus med avsaknad av hall (kommer rakt in i vardagsrummet), tvättmaskin i köket, heltäckningsmatta i badrummet (luktar gott när någon missat stolen), avsaknad av centralvärme, englasfönster, papperstunna ytterdörrar, glödlampor med bajonettfattning mm mm. Nåja det var ett sidospår :)
 
  • Gilla
Mikael_Swe
  • Laddar…
possum77 skrev:
Jag tycker att vi överlag har mer genomtänkta lösningar i våra hem
Jag tycker som TS att golvbrunnar hör inte till dom genomtänkta . För mycket foxus lagt på anpassningsbarhet vid installation och för lite för användarvänlighet.
Att Sverige ligger över genomsnittet behöver ju inte stoppa tankeverksamheten ....
gaia
 
Unidrains brunnar borde väl vara enklare att rengöra?
unidrain_webb_new_large.jpg
 
gaia skrev:
Jag tycker som TS att golvbrunnar hör inte till dom genomtänkta .
Ja det finns utrymme för förbättring ;)
 
T
Min brunn är inte äcklig men så rengör jag en ungefär 1 gång i månaden. Busenkelt att ta upp vattenlåset och spola rent.

Att brunnen är äcklig beror ju på användaren.........
 
gadu^:De är hyffsat lätta att rengöra (jag har hörnvarianten) min är i stort sett ett rakt rör med en insats i. Dock måste man diska denna insats emellanåt och fräscht är det ju inte.

iofs tycker jag att såhär är de flesta golvbrunnar konstruerade, bäst är alltid att ha en rak då åker skiten enklare med, en vinkel är alltid en vinkel och där samlas mer.

Det är inget nice inuti avloppsrör heller fullt med klägg och annat ofräscht.
 
Tack v-g... är mer eller mindre helt inställd på en unidrain enligt bilden när det nalkas badrumsrenovering.
 
gadu^ skrev:
Unidrains brunnar borde väl vara enklare att rengöra?
Kanske det :)
Jag har tyvärr purusline ( handlade svenskt) och samma krångel som med standard: kniv eller annan närligande verktyg att lyfta upp silen, kämpa för att få ut vattenlåset som har en konstruktion jag förstör inte vad den är bra för = en plasthink i en plasthink som sitter ihop med en fjädring !?!?!? Går ej att dela så jag slipper se skitet som fastnat mellan väggarna. I Purusbroschyr heter det "inbyggt luktlås" :surprised: så det är tydligen ingen vattenlås . Ni som brukar rensa golvbrunnar se själv och bedöm ingenjörskonstverket i broschyren sida 3 . http://www.vvs-klimat.se/dokument/PurusLine_lathund.pdf
Handtaget till låset är av ståltråd så denna gången får jag sönder själva plastlåset om några år. Vanligtvis var det handtag som brukar gå av först :). Tandborste behövs fortfarande för att komma åt alla springor och skrymsel som Purus har lyckats bygga in utan att det förbättrar funktion. Hur svårt är det att konstruera en enkel P-lås till en pissränna?
På utsidan ser det OK ut men användarvänlighet lika dålig som vanligt, tycker jag.
Blir irriterad bara jag tänker på s-et
gaia
 
Redigerat av moderator:
Brunnlösa badrum är inget nytt..
Det gjordes många såna för ett par år sen med synlig avloppsdragning på vägg och liggande vattenlås från duschkabinen.
Dock måste det finnas en sk katastrofbrunn i badrummet.

http://www.halvmilen2.se/Golvbrunn.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.