Hejsan
Undrar om det är någon som kan svara på om man måste ha en golvbrunn i en tvättstuga? Har tänkt att göra en tvättstuga i ett förråd. mvh hannajo
 
sja du ha nått som går på vatten i tvätstugan så kan det vara bra at ha en golvbrunn. (tvättho/ tvättmaskin)
eller pratar vi om ett torkrum?
 
Tanken är att det ska vara tvättmaskin och tumlare. Men jag läste någonstans att man inte behövde ha golvbrunn om tvättmaskinen hade översvämningsskydd, ville kolla om detta verkligen var sant...
 
Beror kanske på vad försäkringsbolaget säger...

en golv brunne är inte fel.. om det läcker så stoppar det där skyddet vattnet i kanske 10 min.. sen fyller det rummet..

Men jag förstår dig, om man inte måste så.. är ju en del bök att ordna allt..
 
Vad kostar det att ordna en golvbrunn?? Avloppsstammen går genom rummet. är det någon som kan säga på ett ungefär vad det skulle kosta??
 
du kopplar in avloppsbrunnen i stammen.. Så det beror väll på var du vill ha brunnen..

om du fixar det själv.. så är det hyra av bilningsmaskin.. 250:- /dygn kanske..

Avloppsbrunn.. = 300:- Kanske..
Lite avlopps rör.. = 300:- Kanske..
Lite betong att fylla igen.. 100:- Kanske..

Som sagt var allt är ju "kanske".. beror ju på vad man får tag i för grejer.. samt avstånd o sånt..

Om du lejer bort det så har jag ingenaning om vad det kan kosta.. men dom bör kanske göra det på 1 dag.. 500:- i timmen kanske.. * 8 = 4000:- + Matreal..
 
hannajo skrev:
Hejsan
Undrar om det är någon som kan svara på om man måste ha en golvbrunn i en tvättstuga? Har tänkt att göra en tvättstuga i ett förråd. mvh hannajo
Så här 2 år senare funderar jag på samma sak.... Ingen som vet???
 
Det finns tillfällen när en golvbrunn är riktigt bra att ha.

För något år sedan hade slangen till nivågivaren i tvättmaskinen blivit igensatt av skit. Tillslut började vattnet rinna ut genom tvättmedelsfacket....
Samtidigt krånglade även lucklåset och vattentrycket gjorde att luckan åkte upp och allt vattnet i maskinen forsade ut på golvet.

Utan golvbrunn hade det blivit en lång kväll med skurhinken. Nu hann jag knappt reagera innan vattnet var borta :)
 
hannajo skrev:
Men jag läste någonstans att man inte behövde ha golvbrunn om tvättmaskinen hade översvämningsskydd
Tvättmaskiner har översvämningsskydd med lägre säkerhetsnivå än diskmaskiner och ska därför placeras i våtrum med vattentätt golv och golvbrunn.

Länsförsäkringar - Tvättmaskin

Man kan väl anta att samma regler gäller hos andra försäkringsbolag också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.