Hej

Jag ska bygga ut mitt befintliga garage, jag ska då ha en golvbrunn under bilplatsen.
Vi kommer inte åt avloppet då det ligger under huset och dagvattnet får man ju absolut inte koppla på för kommunen.
Snickaren kom då med en idé att bara koppla ett dräneringsrör på ca 2 meter på golvbrunnen och sedan släppa ut vattnet direkt i makadammen (alltså under betongplattan).
Det lär väl inte bli jättemånga liter, det är väl mest på vintern det blir tövatten från bilen.
Vad tror ni om detta, kommer det funka bra?
Huset ligger ganska högt så inget regnvatten lär lägga sig i närheten.
 
AXS
Tror varken det är lämpligt eller lagligt.

Kan du pumpa vattnet? Eller bara ha ett litet dike varifrån vattnet kan avdunsta.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Kommunerna är generellt väldigt restriktiva med brunn i garage numer.

Mitt tips är att lägga ett tex ett acodrän som inte kopplas till något, då kan vattnet rinna ner där för att sedan avdunsta. Detta är en relativt vanlig lösning idag hos de som väljer att ha "brunn" i garage vid nybygge :)
 
Krilleman
Bygger man garage i ny regi i dagens tid så lär man ha en skriftlig plan på hur man hanterar avloppsvattnet...

Alla annat är att skjuta sig själv i foten.
Det kan bli väldigt dyrt att göra fel initialt...

Mitt tips är att rådfråga kommunens miljöavdelning omgående.
Att göra fel i detta ärendet blir dyrt väldigt fort.
 
Det kommer fungera väldigt bra, det snickaren föreslår. Dock är det nog lika olagligt som att koppla det på dagvattnet, och vanliga avloppet. Det måste väl finnas oljefälla från garaget, om jag inte förstått saken fel. Dock kommer nog ingen ställa några frågor om brunnen, så det är nog lugnt. Kommer ändå frågan, så bara att du inte vet hur byggarna gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.