Handlar inte så mycket om badrum men då det gäller golvbrunn och klinker lägger jag frågan här..


När vvs-killen var och kollade lite på renoveringen rekommenderade han att sätta en golvbrunn under diskmaskinen. Enligt honom kommer kravet med just golvbrunn i kök i framtiden.


Vad tycker ni? Jag skall flyta 15mm, golvvärme och klinker på det. Golvbrunnen kostar ju inte några jättemängder så det kanske är dumt att skita i det?

Mvh Magnus
 
Det låter inte alls otänkbart att kök får detta kravet i framtiden. Men sätter du brunn så måste du bygga fall och tätskikt över hela golvet.
 
Det kan jag aldrig tänka mig att det behövs fall och tätskikt i hela köket

Försäkringsbolagen brukar kräva tätskikt 1m ut från underskåpen, räcker med ett litet lokalfall under diskbänksskåpet / diskmaskinen
 
Nåt att tänka på om man vill ha en golvbrunn under diskmaskingen i köket är ju att den knappast kommer att användas i normalfallet vilket leder till att den torkar ut i vattenlåset. Krävs alltså en golvbrunn som klarar av att hålla lukt tillbaka även fast den är torr, alternativt en spygatt kopplad till annan golvbrunn.
 
Tanken är förstås att man istället för vattenlås till diskbänksavloppet drar ner avloppet direkt till brunnen istället. Likaså med diskmaskinsavloppet. Fördelen är att man slipper ormboet under diskbänken.

Jag ser faktiskt inga nackdelar med brunn mer än att köksgolvet då förmodligen kommer att klassas som "våtrumsgolv" och behöver utföras som ett sådant.
 
okej, trodde inte jag behövde tätskikt och fall mer än just under diskmaskinen.
Vvs killen snacka om en "bastubrunn" som tydligen aldrig kan lukta så jag fattade det
som att avloppet från diskmaskinen skulle ledas till vaskavloppet ändå.

Måste jag ha tätskikt och fall mer än under bänkskåpen (kanske en bit ut också) så struntar jag i att sätta dit den, det får räcka med den plastkåpa man normalt lägger under diskmaskinen.

Tack för svaren.
 
bastubrunn = spygatt en mindre brunn som ansluts till en vanligbrunn och använder det vattenlåset

Tror att försäkringsbolagen har som krav att det ska vara vattentåligt golv i kök

Har du klinkers i köket ska du fuktspärra ca 1m ut, har du plastmatta så ska det vara uppvik
har du trägolv så är det bökigare... rekomenderas att du gör en "potta" under diskbänksskåpet och diskmaskinen

Fall behöver du inte ha i hela köket! Ta kontakt med ditt försäkringsbolag eller kolla deras hemsida så får du svaren du behöver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.