Kort och gott, en golvbrunn för ingjutning, ska jag välja plast, gjutgjärn (belagd med epoxi nuförtiden) eller rostfritt?

Priset är ungefär 300, 1300, 1900kr för respektive modell där den i RF även har vattenlås i RF.

Det finns tre andra golvbrunnar i källaren och alla dessa är i plast. Någon har fått vattenlåset knaprat på av råttor men det går ju lätt att byta om det blir hål.

Denna brunn sitter skyddad i garaget, man kommer inte köra på den och den sitter under ett annat galler.

Jag är, idag, emot att gjuta in plast men frågan är om det finns några goda skäl till detta. RF brunnen finns i en variant med vattenlås i plast också, till ett pris som liknar gjutjärnets tror jag.
 
boschkenta
Om det inte fins risk för frost i garaget hade jag kört på plast. Billigt och enkelt och den sitter ju ändå skyddad i ditt fall.
Frost är väl den enda orsaken jag kan tänka vara att man inte vill gjuta in plastbrunnar, då gjutjärn lär klara det bättre.
 
Bra. Frost tänkte jag inte på. Det är 10-15 grader i garaget på vintern men förstås kallare i golvet, men frost borde det inte bli.

Ej heller häller jag ut saker som inte plast tål. Så ja, plast är kanske det förståndiga valet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.