20140221_155326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är i full gång med att renovera vårat badrum.
Vi har monterat en purus golbrunn med purus multiplatta i höjd med spånskivan. På det monterat en förhöjningsring på 25mm. Då firman som ska "gör" flytspackling sa att det skulle bli just 25mm vid golvbrunn.
Nu har firman vart här idag och gjutit första lagret så den vattenburna golvvärmen och armeringsnätet är ingjutna. Till saken hör att nästa steg så ska de lägga och gjuta in den elektriska golvvärmen MEN, de har ju redan gjutit upp till den övre kanten på förhöjningsringen!!! Hur kommer detta bli vid den sista flytspacklingen? Kan man lägga sig så högt över brunn som det kommer bli?

Orolig :/
 
T
Dom verkar inte ha fäst armeringsnätet i spånskivan eftersom det har flutit upp till ytan, amatörer:x

Man kan ju undra varför dom inte fästa elslingan i armeringsnätet till att börja med?

Nu kommer det att lösa sig ändå men dom får hålla elslingan en bra bit från brunnen för att kunna slänta ner flytet till noll vid brunnskanten. Kommer inte att bli riktigt hundra då armeringsnätet ligger lite väl högt på högersidan om brunnen.
 
Krilleman
Armeringsnätet ska fästas i spånskivan och golvvärmen fästes sedan i nätet. Flytspacklingen borde vara gjord i ett svep!

Jag skulle inte acceptera detta förfarande!
 
20140216_223731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär såg det ut när firman (som dessutom är gvk certifikerade) skulle starta imorse. Vi har alltså själva gjort fram till detta steg.
Trött jag blir, vill ju självklart att elslingan ska ligga så nära brunn som möjligt så man håller sig varm om fossingarna när man duschar :)
Tror ni att man kan byta förhöjningsringen till en högre innan nästa flytspackling görs?
 
Får tillägga att firman ville att vi skulle lägga ut den vattenburna och att de sedan gjöt i 2 omgångar, hmmm
 
Det är uponors 12mm slang fäst i deras montageskena som är fastmonterad i spånskivan, denna kan inte ha flytit upp då slangarna sitter fast ordentligt
 
Krilleman
Om det är 12mm slang och sedan armeringsnät på det, hur kommer det då sig att armeringsnätet är synligt men flytspacklet är i höjd med brunnen som har en förhöjning på 25mm?????
 
Alltså måla inte fan på väggen än. Min plattsättare kör samma metod som er att han flytspacklar i två omgångar. Brukar bli kanon. I detta skede som ni är nu kommer plattsättaren förmodligen sätta ut höjder med plastdistanser. Innan höjderna sätts så kommer elektrikern in och limmar elslingorna på flytspacklet. Jag vet inte om ni ska någon duschvägg?
 
Svängbara böjda duschdörrar blir det. Dettta med att gjuta i två omgångar tror jag också blir bra men det som bekymrar mig är att han gjöt upp till övre kant av förhöjningsringen alltså 25mm. På detta ska ju elslingan å lite flytspackel få plats. Den stora frågan är alltså om man får bygga så högt över brunnen? Elslingan tror jag är 4mm och lite spackel till det :/
 
12 mm slangen med skenan bygger mer än 12 mm, kanske 15 mm. Nätet är säkert 5 mm och då är vi uppe 20 mm i bästa fall. Sedan kan grejerna flyta upp lite när man gjuter. Därför syns nätet:) Det ser ju inte så vackert ut må jag säga men det har ingen större betydelse i nuläget.
 
Man behöver inte ha elslingorna jätte nära brunnen. Det kommer bli varmt ändå :) flytspacklet blir som ett "värmemagasin" och kommer hålla dina fossingar varma :)
 
Ok. Men då kan jag nog lugna nerverna lite under helgen ;) tusen tack för svaren :D
 
Nån cm över brunnen är nog inget problem att bygga upp
 
  • Gilla
Teres86
  • Laddar…
Jag vet inte hur andra gör men jag brukar sätta igång duschen och vänta tills vattnet är varmt innan jag kliver in. Då är golvet också varmt av det varma vattnet. Fast jag kanske är fjollig?
 
  • Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
Krilleman
Dr Trä skrev:
Alltså måla inte fan på väggen än. Min plattsättare kör samma metod som er att han flytspacklar i två omgångar. Brukar bli kanon. I detta skede som ni är nu kommer plattsättaren förmodligen sätta ut höjder med plastdistanser. Innan höjderna sätts så kommer elektrikern in och limmar elslingorna på flytspacklet. Jag vet inte om ni ska någon duschvägg?
Jag vill absolut inte måla fan på väggen, jag vill konstatera:

Att det flyter upp lite kan jag köpa, men hur flyter stål i spackel som huvudsakligen består av vatten till 25mm höjd? Flytspacklet är i höjd med brunnen och hur ska då den elektriska golvvärmen få täck i den andra flytspacklingen?

Varför göra det svårare än det är? Ett krasst konstaternade (trots att det är liten tröst) är att det är alltid lättare att göra rätt från början!
 
  • Gilla
Teres86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.