Hej!
Har en duschkabin i källaren och på tisdag ska det göras en besiktning av golvbrunnarna i radhuset. Dem vill då att man ska göra golvbrunnarna tillgängliga genom ex ta bort front på badkar, men hur gör jag med duschkabinen?

Det är ett ganska trångt utrymme...kan man bara dra ut kabinen? Hur sitter rören undertill? Riskerar dem att gå sönder om jag börjar hasa fram kabinen? Gör man på annat sätt...är ju ett vattenlås i duschkabinen mrn antar att dem vill kika under kabinen.

Är totalt novis så all info uppskattas!
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det du frågar om varierar nog mellan olika duschkabiner. Är det så att det går att häkta av fronten på kabinens kar?
Eller kan du fota in under den för att ta reda på hur det ser ut?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det du frågar om varierar nog mellan olika duschkabiner. Är det så att det går att häkta av fronten på kabinens kar?
Eller kan du fota in under den för att ta reda på hur det ser ut?
Tack!
Kan inte rucka kabinen på egen hand o finns knappt utrymme att lyfta uppåt. Kikar jag nerifrån ser jag inte skymten av golvbrunnen (ser knappt någonting), kan se en slang bara så antar att brunnen sitter inne i hörnet.

Så här ser det ut men hjölper nog inte mkt.
 
  • Halvrund duschkabin med stängda dörrar och synlig duschslang, utan synlig golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inifrån en duschhörna med synlig golvbrunn och en duschkrämflaska på golvet som pekar mot hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschhörna med öppen golvbrunn och demonterad vattenlås synlig i en trång plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går inte att få av fronten/kappan?
Någon märkning som kan avslöja vad det är för fabrikat?
För i så fall kan det ju vara möjligt att hitta en bruksanvisning.
 
Claes Sörmland
Den där modellen får du skjuta 10 cm åt sidan och sen titta in med hjälp av en liten spegel eller kameran i din mobil. Sen tar du en pinne och petar ur det flexibla avloppsröret ur golvbrunnen och sen kan du skjuta fram kabinen. När den ska tillbaka är det samma procedur med att få det flexibla avloppsröret att hoppa ned i golvbrunnen innan du helt skjuter in kabinen mot väggen.

Den här proceduren har jag gjort med en liknande duschkabin jag vet inte hur många gånger...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går inte att få av fronten/kappan?
Någon märkning som kan avslöja vad det är för fabrikat?
För i så fall kan det ju vara möjligt att hitta en bruksanvisning.
Lyckas dessvärre inte få av fronten. Märket är "Atlant" men hittar ingen bruksanvisning eller ens vart den är köpt...kanske rusta men oklart efter googling :/
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den där modellen får du skjuta 10 cm åt sidan och sen titta in med hjälp av en liten spegel eller kameran i din mobil. Sen tar du en pinne och petar ur det flexibla avloppsröret ur golvbrunnen och sen kan du skjuta fram kabinen. När den ska tillbaka är det samma procedur med att få det flexibla avloppsröret att hoppa ned i golvbrunnen innan du helt skjuter in kabinen mot väggen.

Den här proceduren har jag gjort med en liknande duschkabin jag vet inte hur många gånger...
Kan se att det ser ut att ligga just ett flexibelt avloppsrör en bit in under kabinen. Jäklar vad meckigt alltså :/
 
Claes Sörmland
Den som jag har pillat med var en variant på denna från Bauhaus. Hafa tror jag.
 
  • Gilla
Richard1234
  • Laddar…
R Richard1234 skrev:
Lyckas dessvärre inte få av fronten. Märket är "Atlant" men hittar ingen bruksanvisning eller ens vart den är köpt...kanske rusta men oklart efter googling :/
Har också en Atalanta kabin. Tog bort de 2 skjutbara dörrarna. Kunde sen flytta kabinen så jag kom åt brunnen. I golvbrunnen hade samlats en del som jag tog bort men det visade sig att det fortfarande rann ut väldigt dåligt. Det stora stoppet var i den veckade slangen. En slang som var full av veck för att följa med när kabinenen sätts på plats. Här samlas det väldigt lätt och gör stopp. Körde en renstråd underifrån o spolade samtidigt ovanifrån o parerade så vattnet rann ner i brunnen. Gjorde så flera gånger o plockade upp geggan som kom ner i brunnen emellanåt. Tryckte samtidigt på avloppsslangen så det kunde lossna lättare. Till slut blev det bra. Satte tillbaka slangen i golvbrunnen. Satte duschmunstycket mot avloppet i kabinen och spolade igenom ordentligt. Sprutade sedan ner klorin i slangen o lät det verka någon timme innan jag satte till munstycket i brunnen o spolade igenóm ännu en gång. Fungerar utmärkt nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.