Vi skall ha ett inbyggt badkar i badrummet. För att undvika det värsta grisandet som uppstår när man placerar en golvbrunn under badkaret så skall en brunn med en extra ingång/anslutning placeras utanför det som byggs in.

Det jag nu funderar på är vilken dimension avloppet från ett badkar bör/ska ha? Räcker det med 40mm? De golvbrunnar jag sett hittills (jafo) har har 40mm anslutning.
 
Under ett badkar vill man ha en som slukar lite mer.
Leta efter en som heter Purus Oden, den har 75mm anslutning.
Min röris rekommenderade den och passade på att skända Jafobrunnarna som "hobbygrejer". :)
 
KarlXII skrev:
Under ett badkar vill man ha en som slukar lite mer.
Leta efter en som heter Purus Oden, den har 75mm anslutning.
Min röris rekommenderade den och passade på att skända Jafobrunnarna som "hobbygrejer".   :)
Njae, jag läste puruskatalogen på brumhuset i morse och Oden har förvisso ett grovt utlopp men den saknar extra anslutningar. Jag vill ju ha en extra anslutning (inlopp) förutom det grova utloppet. Vill inte ha en inkaklad golvbrunn som står och ångar fukt under karet.

Jag får forska lite till om detta för jag hittar inga brunnar som har större tillopp än 40mm. 75mm utblås verkar dock finnas överallt.

Purus känns som seriösa grejor, Jafo hittar man på Coop, så Röris har säkert inte helt fel.... ;)
 
Golvbrunnar med extra anslutning brukar oftast vara för tvättmaskiner m.m. har jag fått lära mig, om det stämmer vet jag dock inte.
Kan du inte bygga detta själv genom att sätta ett grenrör som ansluter golvbrunn och badkarets utlopp. Vattenlås för badkaret behövs också, men det fixar du nog.

Se till att du kommer åt under badkaret på något sätt, via en lucka eller liknande.
 
Det går nog att göra något själv, men det är väl inte helt självklart att man verkligen får plats med ett vattenlås under badkaret.

Får fundera lite på detta. ::)
 
Ok. Nu har jag tänkt klart.

Jag gör inte som tänkt även om det tydligen inte är helt ovanligt att man gör så.

Problemet är att OM det ändå hamnar vatten under karet så måste det ta vägen någonstans....

Det blir istället en vanlig brunn som placeras strax innanför en inspektionslucka eller rakt under inbyggnadsväggen.

Man kan också, föga förvånande, konstatera att även golvbrunnar är en förbaskad djungel av brunnar, monteringsplattor, förhöjningsramar, kakelkit, flänsar och ramar. Tänk att allt skall vara så förbannat bökigt bara för att man skall göra det själv. Men ockerpriserna i fackhandeln gör ändå att man ger sig faan på att göra det själv. Ta tex Purus färdiga klinkerkit. Det kostar 500spänn på Sigro och Stuvsta Rör (Comfortbutik) skall ha 1034 kronor för den. Vad fn är det frågan om?!?! >:(

Är det förövrigt någon som har synpunkter på Purus klinkerfläns i ABSplast kontra de vanliga dukarna? Känns lite skumt med hårdplast mot avjämningsmassan som kanske inte är helt plan.

 
Jag vet inte riktigt vilken del du menar men Biltemas ram och galler 20x20 är inte dyr....
 
KarlXII skrev:
Jag vet inte riktigt vilken del du menar men Biltemas ram och galler 20x20 är inte dyr....
Det där kittet med ockerpris är både förhöjningsram, manchett och galler....
 
Mogge skrev:
Minns jag inte helt fel så rekomenderas en gummimanschett runt golvbrunnen istället för den hårda i plast... eftersom det sägs att det är svårt att få tätskicktet att häfta tillräckligt bra i hårdplasten.
Tänker man med lite sunt förnuft så känns det som det blir tätare med gummi istället för hårdplast. ;)
Det är så jag resonerar också. Men Purus är ju å andra sidan rätt stora på detta med avlopp så dom borde veta. Men jag håller mig nog ifrån den där plastkragen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.