Hej,
Ska eventuellt byta golvbrunn nu själv efter 10 olika åsikter om brunnen innan jag flytspacklar för golvvärme, kom jag på just innan mattläggaren ska komma för att flytspackla, för den är inte godkänd enligt han, trots att bostadsrättsföreningen egentligen ska stå för de enligt stadgarna som jag läst noggrant och även pratat med HSB representant, men ordförande vägrar att stå för de för tydligen har dom kommit fram till de innan hans tid säger han men de finns inte i några stadgar, alltså ljuger han eller att dom inte skrivit några avsteg i stadgarna? Och ord i ett möte gäller inte vad jag vet i sånna här sammanhang utan man måste skriva om i stadgarna eller avsteg I dom?
Men jag vill inte att de ska hända nånting i framtiden att de blir nån tvist när jag säljer lägenheten.. trots att dom ska stå för de får jag väl stå för de själv då.... dom skulle enbart stå för 2000kr för bytet..
Vad hade ni gjort i detta läget?
Bara struntat i att byta brunnen och sätta förhöjningsring och flyta på de? Eller ta de vidare via ordförande eller högre?

Men vad skulle ni rekommendera för snabbhärdande gjutning på lördag/söndag runt golvbrunnen om mattlägaren ska flyta golvet på måndag kväll?



Men kan de bli en tvist egentligen om ordförande säger såhär när jag påpekar att de ligger på deras bord att ta den kostnaden efter att jag påpekat om stadgarna : NEJ, de står vi inte för de vart bestämt före min tid, du får 2000kr i ersättning. Och säger mattläggaren att han vill byta så är de bara byta.. gissar att de är för att föreningen vill slippa kostnaden.

Vem man än pratar med säger olika, hur tycker ni jag ska göra i denna situation? Och vad är rätt och fel?

:thinking::thinking::thinking:
 
Normalt sett ansvarar du för allt inre underhåll, även denna typ av ombyggnad som omfattar golvbrunn. Väldigt ovanligt att föreningen skulle ha ett sådant undantag i stadgarna. Detta brukar gälla;
Undantag från det inre underhållsansvaret
I lägenhetsinnehavarens ansvar för det inre underhållet av lägenheten undantas följande:
• Stamledningar för avlopp, värme och vatten
• Rensning av avlopp (gäller inte rensning av golvbrunn)
• Lägenhetsavskiljande och bärande vägg
• Vattenradiatorer, ventil, termostat (enbart funktion)
• Utsida av ytterdörr och fönsterdörr, ytbehandling
• Utsida fönster, karm och båge, ytbehandling
• Nätvägg i garage
I ovanstående gäller att föreningen har underhållsansvaret.
 
Claes Sörmland
Det som gäller är föreningens stadgar, där avgörs om du som bostadsrättsinnehavare eller om bostadsrättsföreningen ansvarar för golvbrunnens byte eller inte.

I HSBs normalstadgar så är det föreningen som ansvarar för golvbrunnen men inte dess klämring. Om dessa stadgar är antagna på din förenings stämma (troligen) så ska styrelsen ta ställning till om de vill behålla den gamla golvbrunnen nu när du renoverar eller om de vill bekosta ett byte av golvbrunnen.

Är golvbrunnen från före 1990 så har de egentligen inte mycket val, den ska bytas p g a fackmässighetskrav. Men det är styrelsens val. Se till att de väljer rätt, att byta den, om golvbrunnen är äldre än 1990 så slipper du riva ditt nya badrum när de slutligen har kommit på att äldre golvbrunnar måste bytas.
 
Jag får inte riktigt klarhet i om det står i stadgarna eller inte att BRF ska stå för bytet av golvbrunn ? :rolleyes:

Står det i stadgarna och inte de kan visa upp några nyare stadgar där det inte står med så ska de bekosta bytet av golvbrunnen och det brukar vara med en kostnad av 5000kr ganska generellt.

Det är inte alla BRF som står för detta men 99/100 typ.

Är golvbrunnen av gammal modell så bör du byta den, men byter du den själv så lär det bli svårt att få ut kostnaden av BRF känns det som. (mer än för själva brunnen och gjutningen)

Vissa BRF har också krav på att bytet ska utföras av en speciell firma som de har avtal med.

Har du en gammal gjutjärnsbrunn ska du vara observant med att de oftast ligger ganska djupt i bjälklaget och ofta går man genom till grannen under när man ska bila bort sådana helt och hållet.
Oftast vid renoveringar idag så vill man ändå inte ha brunnen på samma ställe som tidigare och då bilar vi bara fram röret som går till brunnen samt en grop där den nya brunnens placering ska vara och så kan rörläggaren kapa av röret och dra fram och placera en ny brunn.
Den gamla gjutjärnsklockan får alltså ligga kvar i bjälklaget.

Finns en del olika snabbtorkande rotbruk man ska använda till detta men var man får ta i dessa på helgen vet jag dock inte tyvärr.

Du får söka på ROTBRUK eller ROTBETONG för att se vad du kan hitta i din närhet.

Här är ett alternativ...

https://www.ardex.se/produkt/ardex-a-38-mix/

Jag vet även att Finja har haft något som heter Bemix P3 men det kanske inte finns i konsumenthandeln.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som gäller är föreningens stadgar, där avgörs om du som bostadsrättsinnehavare eller om bostadsrättsföreningen ansvarar för golvbrunnens byte eller inte.

I HSBs normalstadgar så är det föreningen som ansvarar för golvbrunnen men inte dess klämring. Om dessa stadgar är antagna på din förenings stämma (troligen) så ska styrelsen ta ställning till om de vill behålla den gamla golvbrunnen nu när du renoverar eller om de vill bekosta ett byte av golvbrunnen.

Är golvbrunnen från före 1990 så har de egentligen inte mycket val, den ska bytas p g a fackmässighetskrav. Men det är styrelsens val. Se till att de väljer rätt, att byta den, om golvbrunnen är äldre än 1990 så slipper du riva ditt nya badrum när de slutligen har kommit på att äldre golvbrunnar måste bytas.
Jag ringde dem nu på morgonen till ordförande, ja sa att ska ni inte så för golvbrunnen som ni egentligen ska göra och efter jag pratat med en bostadsrättsjurist som också säger att de ligger på deras bord då sätter jag en förhöjningsring.
Fick till svar gör så då.
5 minuter senare ville ordförande och vice värd komma till lägenheten och då skulle dom helt plötsligt byte den på deras bekostnad. Detta är enbart för att dom vill spara pengar tänker jag.
Dom har säkert gjort detta med fler än mig som inte läst stadgarna dock.
Tycker själv att de är riktigt dåligt att man ska behöva höja rösten och säga att man pratat med bostadsjurister för att dom ska agera enligt deras egna stadgar..

B byggnisse99 skrev:
Normalt sett ansvarar du för allt inre underhåll, även denna typ av ombyggnad som omfattar golvbrunn. Väldigt ovanligt att föreningen skulle ha ett sådant undantag i stadgarna. Detta brukar gälla;
Undantag från det inre underhållsansvaret
I lägenhetsinnehavarens ansvar för det inre underhållet av lägenheten undantas följande:
• Stamledningar för avlopp, värme och vatten
• Rensning av avlopp (gäller inte rensning av golvbrunn)
• Lägenhetsavskiljande och bärande vägg
• Vattenradiatorer, ventil, termostat (enbart funktion)
• Utsida av ytterdörr och fönsterdörr, ytbehandling
• Utsida fönster, karm och båge, ytbehandling
• Nätvägg i garage
I ovanstående gäller att föreningen har underhållsansvaret.
B byggnisse99 skrev:
Normalt sett ansvarar du för allt inre underhåll, även denna typ av ombyggnad som omfattar golvbrunn. Väldigt ovanligt att föreningen skulle ha ett sådant undantag i stadgarna. Detta brukar gälla;
Undantag från det inre underhållsansvaret
I lägenhetsinnehavarens ansvar för det inre underhållet av lägenheten undantas följande:
• Stamledningar för avlopp, värme och vatten
• Rensning av avlopp (gäller inte rensning av golvbrunn)
• Lägenhetsavskiljande och bärande vägg
• Vattenradiatorer, ventil, termostat (enbart funktion)
• Utsida av ytterdörr och fönsterdörr, ytbehandling
• Utsida fönster, karm och båge, ytbehandling
• Nätvägg i garage
I ovanstående gäller att föreningen har underhållsansvaret.


Med andra ord ska dom stå för golvbrunnsbytet för att de står i stadgarna att förenings står för avlopp och golvbrunn.
Men allt ytskikt står bostadsrättshavarrn, och det förstår jag. Sen står de ingenting att dom ska ersätta för nånting av golvbrunn enbart ytskikt om dom vill byta det? Enligt deras stadgar vart jag än läser ska dom stå för de. Men någon förening i landet får betalt z3mzffg
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H Henrik1992 skrev:
Jag ringde dem nu på morgonen till ordförande, ja sa att ska ni inte så för golvbrunnen som ni egentligen ska göra och efter jag pratat med en bostadsrättsjurist som också säger att de ligger på deras bord då sätter jag en förhöjningsring.
Fick till svar gör så då.
5 minuter senare ville ordförande och vice värd komma till lägenheten och då skulle dom helt plötsligt byte den på deras bekostnad. Detta är enbart för att dom vill spara pengar tänker jag.
Dom har säkert gjort detta med fler än mig som inte läst stadgarna dock.
Tycker själv att de är riktigt dåligt att man ska behöva höja rösten och säga att man pratat med bostadsjurister för att dom ska agera enligt deras egna stadgar..







Med andra ord ska dom stå för golvbrunnsbytet för att de står i stadgarna att förenings står för avlopp och golvbrunn.
Men allt ytskikt står bostadsrättshavarrn, och det förstår jag. Sen står de ingenting att dom ska ersätta för nånting av golvbrunn enbart ytskikt om dom vill byta det? Enligt deras stadgar vart jag än läser ska dom stå för de. Men någon förening i landet får betalt z3mzffg

Dock har jag redan dragit ut golvvärme slingan men de skulle dom stå för att limma om.
Men sen säger dom att ja sen hade vi kunnat stå för att regla ut mot fönstret och tilläggsisolera för 5000kr. Men det är så dags att säga de nu när jag gipsat om alla väggar... Men därför tyckte dom att dom kunde stå för golvbrunnsbyte genom att jag inte gjort de haha...
 
I vår förening har vi överlåtit brunnen till innehavaren, just för att man ska kunna renovera utan att blanda in föreningen.
Ville man renovera tidigare, fick man lämna in en ansökan som behandlades av styrelsen, och som bla kontrollerade företaget som skulle utföra jobbet, enklast är ju att använda det företag som den boende anlitar för renoveringen. Om det inte fanns nån firma, anlitade styrelsen ett företag.
Detta tog 1-3 månader, så man måste vara ute i god tid. Det gick inte att komma på en lördag och villja ha det klart till måndag.
 
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
I vår förening har vi överlåtit brunnen till innehavaren, just för att man ska kunna renovera utan att blanda in föreningen.
Ville man renovera tidigare, fick man lämna in en ansökan som behandlades av styrelsen, och som bla kontrollerade företaget som skulle utföra jobbet, enklast är ju att använda det företag som den boende anlitar för renoveringen. Om det inte fanns nån firma, anlitade styrelsen ett företag.
Detta tog 1-3 månader, så man måste vara ute i god tid. Det gick inte att komma på en lördag och villja ha det klart till måndag.
Ja det är en knepig uppdelning att föreningen ska stå för golvbrunn som bara kan bytas i den där lilla tidsramen av någon dag när bostadsrättsinnehavaren har rivit tätskiktet och ännu inte byggt ett nytt.

Kanske är en enkel lösning att ge ett schablonbelopp på 5000 kr för byte av golvbrunnen om den är från före 1990 eller i övrigt dåligt skick vid bostadsrättsinnehavares renovering av tätskikt. Enda kravet är att bidraget går till en installation av ett företag som är anslutet till någon av de vanliga branschorganisationerna. Så slipper man långsam byråkrati där varje fråga ska upp i styrelsen för beslut.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Henrik1992 skrev:
Jag ringde dem nu på morgonen till ordförande, ja sa att ska ni inte så för golvbrunnen som ni egentligen ska göra och efter jag pratat med en bostadsrättsjurist som också säger att de ligger på deras bord då sätter jag en förhöjningsring.
Fick till svar gör så då.
5 minuter senare ville ordförande och vice värd komma till lägenheten och då skulle dom helt plötsligt byte den på deras bekostnad. Detta är enbart för att dom vill spara pengar tänker jag.
Dom har säkert gjort detta med fler än mig som inte läst stadgarna dock.
Tycker själv att de är riktigt dåligt att man ska behöva höja rösten och säga att man pratat med bostadsjurister för att dom ska agera enligt deras egna stadgar..
En bra regel är nog att förklara folks agerande med inkompetens snarare än med illvilja. Ofta stämmer detta och i ideella sammanhang är inkompetensen ofta rätt utbredd, man jobbar ju inte med det här utan ställer upp på sin fritid. Det handlar nog bara om att de inte riktigt vet, inte har satt upp en rutin för detta, inte informerat medlemmarna och försöker lösa problemet ad hoc när det dyker upp som gubben i lådan. Mycket vanligt i ideella sammanhang skulle jag säga.
 
  • Gilla
Henrik1992 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.