Har bilat upp runt golvbrunnen i utrymmet där jag tänker bygga badrum på torpet (tillbyggnad på markplan). Ville se vad som fanns under och fann ett c:a 20 cm tjockt lager leca/småsten. Betongplattan var 25-40 mm tjock.

Utrymmet är bara 4,5 kvm stort så jag tänker bila bort hela plattan och lägga 10 cm cellplast ovanpå. Sedan gjuta ny platta 50-60 mm tjock.

Ovanpå kommer sedan elslingor, flytspackel, tätskikt och klinkers i rätt ordning.

Vill flytta brunnen så att den hamnar under badkaret. Så jag förlänger röret från brunnen c:a 30 cm. Utloppet från badkaret går väl sedan rakt ner i ett hål i brunnsgallret?

Vill ju också ha handfat (hörn) bakom badkaret så jag kopplar på ett 45-gradare (eller 30) och rör mot hörnet där handfatet ska sitta. Där har jag en 90-gradare som svänger "uppåt".

Men hur noga är det att denna hamnar rätt? Svårt att på förhand veta exakt hur tjocka väggarna blir efter våtrumsgips, tätskikt, fix och kakel. Vad brukar vara standardavstånd för handfatets utlopps placering?

Andra tankar/ideer?

forum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väldigt viktigt att det inte kommer för nära hörnet mellan vägg o golv. har för mig att det är minst 60mm som gäller. Om du inte redan gjort det så ladda ned branschreglerna från bkr.se. Där står sådant, även en hel del om hur brunnen skall monteras. När det gäller brunnen så måste du också titta på monteringsanvisningarna från tillverkaren av brunnen. Det kan stå något matnyttigt även i reglerna för säkert vatten, finns också för nedladdning.

Både BKR reglerna och säkert vatten är ganska lättlästa, och inte svåra att följa, bara man känner till dem.

Om du gjuter med vanlig betong så får du väldigt lång härdningstid innan du kan lägga klinkers (betong krymper under lång tid), har för mig att det är minst 3 månader som gäller. Sådan information finns hos tillverkaren av tätskikt och klinkerfix.
 
Hej, hempularen!
Nu har jag lämnat de farliga kopplingarna i gäststugan bakom mig och som du ser börjat fokusera på torpet, haha.
Tack för svar.

Jo, jag har redan läst BKR.
Och torktiden har jag räknat med. Är ju sällan på torpet så det räcker om jag kan fortsätta till jul.

När det gäller tvättstället tänkte jag mest på att det ju ska gå att "pricka" röret med utgående från vattenlåset. Men antar att det går att få till med kapning på rätt ställe osv. För övrigt är avstånd från vägg inga problem.
 
har du värme på i torpet? 3månader då ska det vara väldigt bra torkmiljö +18 och luftombyte
 
Nej, ingen värme.
Men bra luftombyte.
Vad blir det då?
6 månader?
 
är det minusgrader eller nära 0 vintertid så skulle jag säga till hösten 2014 för att vara säker
 
Oj...
Men om jag har på värme bara i detta utrymme, med två dörrar öppna till övriga rum.
Vad blir det då ungefär?
 
Visst finns det väl någon annan betongtyp som går att klinka på tidigare? EPS?
 
Eps med flytspackel på går att belägga tidigare.
Att ta med i beräkningen är att 10cm EPS motsvarar 5 cm cellplast i isolervärde.
Fredrik
 
Vad kostar EPS jämfört med vanlig betong?
 
Jag är också nyfiken hur man tänker runt placering av avloppsrör i förhållande till vägg.

Man börjar ju liksom med att gjuta golv och efter det flyttar man inte gärna avloppsrör. Första gången man gör detta vill man inte göra en tankevurpa och sen när väggarna är klara inse att toaletten inte får plats eller hamna för långt ut från väggen.
 
Precis samma tanke som jag hade om rörets placering.
När golvet är gjutet vill man ju inte börja om för att röret hamnade fel...
 
Avståndet är väl inte så noga.Kommer det någon cm för långt ut på golvet så är det väl bara att kompensera med röret till vattenlåset
 
är väl inte så svårt, man får fundera ut vad man ska ha på väggarna, osb gips kakel tex bygger ca 35mm
sen ska det vara 60mm från färdig vägg till rör så då är det ca 95mm ut från reglar röret ska sitta.

Hellre lite för långt ut än för långt in, då har man reglerna på sin sida
 
Nej, det förstår jag. Men om man vill ha ett helt rakt rör från vattenlåset för att det ska se snyggt ut måste man ju pricka rätt. Men så nog kanske man inte brukar vara?

Och röret som kommer upp från plattan - ska det vara samma typ av rör som går under plattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.