K
Hej,

Har ingen direkt koll på just golvbrunnar men tänkte höra vad det ”gråa” på bilderna är. Jag gissar någon form av tätmassa som släppt? Under verkar man antyda tätskiktet och det gjordes ingen notering om golvbrunnen vid besiktning.

Om det är tätmassa, ska jag göra något, ex ta bort det lösa och ersätta med ny eller bara låta det vara?

Golvbrunnen är i duschen. Byggt 2011.
 
  • Kraftigt slitet fordonsdäck med synlig inre struktur och metalltrådar, intill ett fälgskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på gammalt, smutsigt och skadat bildäck med synlig inre struktur och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsig köksavlopp med avlagringar utefter kanterna och synligt avloppsrör. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att tätskiktsduken släppt , mindre bra och risk för fuktskada. Vem gjorde besiktning och köpte du in den?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser ut som att tätskiktsduken släppt , mindre bra och risk för fuktskada. Vem gjorde besiktning och köpte du in den?
Tänkte också så först, men sen blev jag osäker eftersom runt om ser man att det mesta ligger ovanpå klamringen (den blåa) och då tänkte jag att det inte är tätskiktet men kan ha fel så klart.
Köpte in besiktning från Anticimex då de var de enda som hade tid. Gjord för 1 år sedan.
 
Kolla villkoren vad du har för rätt till reklamation. Har du bilder från själva besiktningen också?
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla villkoren vad du har för rätt till reklamation. Har du bilder från själva besiktningen också?
Nej, inga bilder från golvbrunnarna tyvärr.
 
K
Det kan inte vara rollat tätskikt som släppt och att det finns tätskiktet under? Tycker jag ser något litet blått sticker ut under klämringen.
 
  • Förorenad, igentäppt diskmaskin med rester, mögel och vatten. Röd cirkel markerar problemområde. Behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Och så här ser det ut under det som släppt,
 
  • IMG_7600.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte bli mer tydligt att det är så att klämringen släppt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
Violina Violina skrev:
Kan inte bli mer tydligt att det är så att klämringen släppt
Aj då, vad kan man göra åt detta utan att riva hela badrummet?
 
K
K
Detta är nu besiktat och brunnsmanchetten är av på ett flertal cm. Troligen har det krupit upp fukt och fått något att svälla som dragit av tätningen, alt något produktionsfel på manschetten. Det går inte att se om detta har lett till några fuktskador runt om i dagsläget.

Försäkringsbolaget godkänner ingen form av lagning utan hela badrummet måste rivas och återställas tyvärr. Det som gör mig irriterad är att vi är max-försäkrade, går ej att ha högre försäkring men de ersätter inte golvet. De hävdar att orsaken till läckan inte ersätts. De säger som exempel att rör som går sönder ersätts inte (själva röret), eller elementet som läcker ersätts inte (själva elementet). Då kan jag tycka att ”brunnen” ej ska ersättas, men nu ersätter de inte golvet med klinkers. Elvärme etc vilket de vill att vi står för själva, det är en 1/4 del av hela badrummet och förmodligen den dyraste delen att riva/återställa.

Någon som varit med om liknande gällande försäkring? Tips, förslag?

Hur ska jag reklamera detta mot besiktningen? Skadan har med största sannolikhet funnits redan vid vårt tillträde. Ansågs som i mycket bra skick.
Hade man vetat detta hade vi kalkylerat med nytt badrum och dragit av en summa på köpeskillingen.
 
K Kirre2021 skrev:
Detta är nu besiktat och brunnsmanchetten är av på ett flertal cm. Troligen har det krupit upp fukt och fått något att svälla som dragit av tätningen, alt något produktionsfel på manschetten. Det går inte att se om detta har lett till några fuktskador runt om i dagsläget.

Försäkringsbolaget godkänner ingen form av lagning utan hela badrummet måste rivas och återställas tyvärr. Det som gör mig irriterad är att vi är max-försäkrade, går ej att ha högre försäkring men de ersätter inte golvet. De hävdar att orsaken till läckan inte ersätts. De säger som exempel att rör som går sönder ersätts inte (själva röret), eller elementet som läcker ersätts inte (själva elementet). Då kan jag tycka att ”brunnen” ej ska ersättas, men nu ersätter de inte golvet med klinkers. Elvärme etc vilket de vill att vi står för själva, det är en 1/4 del av hela badrummet och förmodligen den dyraste delen att riva/återställa.

Någon som varit med om liknande gällande försäkring? Tips, förslag?

Hur ska jag reklamera detta mot besiktningen? Skadan har med största sannolikhet funnits redan vid vårt tillträde. Ansågs som i mycket bra skick.
Hade man vetat detta hade vi kalkylerat med nytt badrum och dragit av en summa på köpeskillingen.
Reklamera och ställ krav på Anticimex. Kan vara läge att köpa några timmar från en jurist nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.