Hej allesammans!

Mitt Ä-hus, modell Höner kommer levereras om ett antal veckor och det är därefter ganska snabba ryck för mig att fixa badrummet innan det är dags för inflyttning. Badrummet skall kaklas och läggas klinkers och gipsskivor på golven. Eftersom man lägger 13 mm gipsskivor ovanpå befintlig spånskiva på golvet och därefter klinkers så innebär det ju att man måste ha någon slags förhöjningsring etc för golvbrunnen. Jag har för mig att Ä-hus använder sig av något udda fabrikat på sina golvbrunnar och eftersom detta då kanske är beställningsvara så tänkte jag vara ute i god tid så att jag har alla grejer tills det är dags att börja med badrummet. Vet ni vilket fabrikat etc av golvbrunn som sitter i Ä-hus och var man i så fall kan beställa/köpa det som behövs till golvbrunnen i och med att man ska lägga klinkers samt gipsskivor på golvet? Antar att det är att rekommendera att använda samma fabrikat som golvbrunnen och inte köpa ett annat fabrikat av förhöjningsring?
 
Hej,

jag har tyvärr inte svaret på din fråga. Men vi har beställt ett Tyr som levereras v1 -06. Det vi funderar på nu är om vi ska göra om badrummet på direkten eller om vi ska nöja oss med våtrummsmattan ett tag och därmed vänta med kakel och klinkers. Min fråga är nu till dig vad du uppskattar priset till. Exkl badrumsmöbel och sånna saker? Har du räknat nåe?

Nyfiken gammelmormor
 
Hej!

Jag har tagit in lite offerter och fått priser mellan 27-45 000 kronor för att fixa badrummet. I priset ingår allt jobb inklusive fuktspärrar, flytspackling etc men priset för kakel och klinkers tillkommer beroende på vad man väljer. Jag har nu beslutat mig för att fixa badrummet själv eftersom det blir mycket billigare...
 
Freddi..

Om där ska vara ett "fall" mot brunnen så kanske det
inte behövs någon ring alls .? en tanke bara..
 
Kan det vara så att man inte behöver någon förhöjningsring alls eftersom man ska ha fall? Man måste ju i alla fall lägga gips på golvet innan det är dags för elslingor och klinkers så jag tog då för givet att man behövde en förhöjningsring med tanke på att gipset bygger på höjden. Hur har ni andra gjort i era badrum när det gäller golvbrunnen?
 
Hej, alla!
Ni som funderar på att vänta med att kakla badrummet - gör det! Vänta! Vi stod också i valet och kvalet men bestämde oss p g a tidsbrist för att vänta. Jag hade föreställt mig att badrummet skulle bli helfult men det blev mycket bättre än vi trodde. Vi köpte lite nya badrumsmöbler och det känns helt OK att leva med detta badrum i några år. ¨Då har man något att se fram emot att göra om. Jag menar, allt är ju nytt. Vi valde bort våtrumstapeten på lilla toan vilket jag i efterhand ångrar.
Lycka till!

Ulle-Bella ;)
 
Jag håller med! Man *måste* ju faktiskt inte ha kakel/klinkers. Det finns faktiskt snygga våtrumstapeter också. DÅ skulle jag satsa några spänn på snygga möbler till badrummet istället, spegel, skåp, spotlights... duschkabin/bubbelbad.

/henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.