Jag har ca 1 meter mellan golvbjälkarna i mitt blivande badrum (krypgrund) och på det golvplankor. Måste jag kortla med cc 300 mm eller finns det alternativ? Det blir 30-40 kortlingar som måste spikas. Funderade på att lägga mellanbjälkar så att cc hamnar på 500 men jag får inte ner så långa bjälkar i grunden.

Jag undrar också om plankgolvet måste bort och ersättas med golvspånskiva?
 
Kortla på 60cc då?
Annars tänkter du på tiden/kostnaden att kortla på 30cc mot att kanske riva och göra om om några år...
 
skulle egentligen inte göra detta alls men nu kom man på att det behövdes förstärkas, åtminståne enligt byggnormerna och detta måste jag lösa själv. Ingår inte i hantverkarens uppdrag.

Den dubbla kostnaden för att kortla 30 istället för 60 fuskar jag inte med om detta anses viktigt. Plankgolvet då? Är det ok att lägga golvgips direkt på plankgolv och sedan flytspackla ca 15 mm.
 
Fusk och fusk, det är c/c 600 som gäller för golvreglarna med 22 mm golvspån och sedan fiberarmerat flytspackel om minst 12 mm vid brunnen.
 
Glömde en sak. Du väljer mellan golvgips och golvavjämning. Gipsen kan inte ersätta golvspånet och jag har också svårt att tro att plankgolvet kan göra det. Det bästa är nog att riva bort plankgolvet, regla upp så gott det går till c/c 600, på med 22 mm golvgips och sedan spackel på det.
 
Ja bort med plankorna lägg 22mm spån (kolla med spackeltillverkaren vilken skiva du ska använda) armeringsnät i botten elslingor och på med spackel i av spackeltillverkaren föreskriven nivå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.