Hallå.
Håller på att måla det sista på väggarna i garaget och har börjat fundera på golvet.
Väggarna och taket är vitt, har ryggåstak så det är ca 3,7 meter högt på högsta punkten i taket.

Har som sagt börjat fundera på vad jag ska göra med golvet, var väldigt sugen på ljust granitklinker, men ca 50 kvadrat plus de plattor runt väggarna nere vid golvet gör att det blir en farlig massa pengar att lägga klinkers.
pengar som jag känner inte riktigt finns just nu.

Så tanken gick till att måla så länge, men hur blir det om jag vill lägga klinker sedan?
Finns det någon billigare färg som funkar att lägga klinker på utan att skapa sig problem?

Golvet är glättrad betong så det är plant och fint, men en massa färgkladd osv från arbetet med övrig målning. vill gärna få till en något blankare yta som är lättare att städa.

Tilläggas bör att det är förberett för golvvärme, så slingor är ingjutna, men värmer med oljefylld elradiator i väntan på lämplig panna ska dyka upp till rätt pris.
 
Klinker är väl inte superdyrt. Tittade själv på den lösningen och massivt klinker i slitklass 5 skulle gå på ca 4000 plus fog och flytspackel. Däremot blir det dyrt om man ska leja nån att göra jobbet och material från någon av byggrossisterna.
Tex normal 2K färg till betonggolv kommer kosta en del också och jag tror du får problem att foga på en glatt färgyta i framtiden och då måste isåfall golvet slipas ner till betong.
 
Elias123 skrev:
Klinker är väl inte superdyrt. Tittade själv på den lösningen och massivt klinker i slitklass 5 skulle gå på ca 4000 plus fog och flytspackel. Däremot blir det dyrt om man ska leja nån att göra jobbet och material från någon av byggrossisterna.
Tex normal 2K färg till betonggolv kommer kosta en del också och jag tror du får problem att foga på en glatt färgyta i framtiden och då måste isåfall golvet slipas ner till betong.
Tanken är att leja bort jobbet, jag får inte 50 kvadrat golv att bli bra utan kommer se ut som skit, har även sett vänner som gjort sina golv själva så det låter jag bli.
De klinker jag kollat på ligger på ca 170kr kvadraten, runt 10 000kr för plattorna om jag ska ha en halv platta upp på väggen, sen all fix och fog som åtgår till 50 kvadrat golv.
Räknar ju med minst 25-30 000kr för golvet, vilket jag inte har möjlighet med nu.
 
Sitter i precis samma sits som dig fast med 70m2 golv och utan färgspill. Jag är inne på
Nått som heter lithurin 2. Du kanske bara kan hyra en slip å dra över golvet en gång först
 
viktorj skrev:
Sitter i precis samma sits som dig fast med 70m2 golv och utan färgspill. Jag är inne på
Nått som heter lithurin 2. Du kanske bara kan hyra en slip å dra över golvet en gång först
Jag har maskin så jag kan slipa bort det, det är mestadels Byggmax takfärg och den tål ju inte vatten så går nästan tvätta bort det mesta.efter att ha letat runt en hel del så tror jag att jag avvaktar med mitt golv så länge, antingen klinker eller riktigt tjock industri epoxy färg.
Vi gjorde om golvet på jobbet för några år sedan, då la de en riktigt tjock färg, 3-4mm tjock, det såg riktigt bra ut.

Men jag får lugna ner mig lite, har lagt närmre 130 000kr av sparpengarna på asfalt, isolering och målarfärg så det ekar lite i kistbotten just nu, känns dock onödigt att göra en billigare beläggning på golvet som jag sedan får betala för att plocka bort och göra om.
 
Jag förstår.. Tycker dock lackad betong är riktigt snyggt. Så troligen kör jag på de. Ska bara kolla upp pris.
 
Ett alternativ kan väl vara sådan här dammbindning, ska väl göra gilvet lite mer lättskött, lite som lithurin men lite billigare.
ImageUploadedByByggahus.se1406213479.553846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har använt Lithurin i vårt garage på ca 90 kvm. Det var en 2-stegs behandling. Där golvet var perfekt glättat bled resultatet mycket bra med en blank och fin yta i övrigt blev det väll ok antar jag. Vi har 2 avloppsrännor, en källartrapp och nedsänkt billyft i plattan så det var en del mickel med glättningen.

Nackdelen som jag ser det med Lithurin är att det inte döljer någonting. Ett målat epoxigolv döljer ju mindre skönhetsfel i plattan som någon gjutpor osv. Fördelen är att det är relativt billigt och går hyffsat fort samt att det ju binder ytskitet så man slipper betongdamm. Men jag kan ju säga att oavsett ytskikt så blir det smutsigt i ett garage så huvudsaken är att det är lättstädat om man nu är lagd åt det hållet. Jag har en massa hyllor och upphängningar så inget skulle bli stående på golvet och att jag därmed skulle kunna spola och skrapa golvet. Ni kan ju gissa hur det gick med det =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.