Hej!
Håller på och river bort spånskivorna i badrummet.
Men jag reagerar på att man kortlat in mot väggen väldigt klent, se bild.
Vad bör man ha för dimension?
Jag ska lägga nytt golvspån och på det flytspackel och klinker.
Ska även ha en bubbelpool i badrummet
Upprivna golvskivor i ett badrum som visar tunt kortling mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du lämnar för få uppgifter för att kunna få ett bra svar. Viktigast att få veta är dimensionerna på golvbjälkarna, c/c avstånd och längd (spännvidd), liksom uppgifter om bubbelpoolen. Den belastning på badrumsgolvet som du planerar kräver kanske större tag än kortlingar. Den "kortling" som syns på bild verkar mer vara någon form av spikregel.
 
om du ska ha bubbel där så är det 220/45 du ska ha och cc 300mm.
 
Redigerat:
ItWasntMe skrev:
om du ska ha bubbel där så är det 220/45 du ska ha och cc 300mm.
det beror vell på bjälklagets spännvidd, det är inte alltid 220x45 behövs eller räcker!
 
Hej!
Det är 220/45 balkar, kortningarna är 45x45 eller 45x70 och bara spikade C-C 600 mm mellan balkarna..
Spännvidden är c:a 8 meter, men jag tror att väggen i mitten av huset är bärande och då har vi en spännvidd på c:a 4 m.
Badrummet ligger längst ut i ytterkant av spännvidden har måtten c:a 2,5x2,7.
Jag hittar ingen viktuppgift om poolen, men den har en volym på 388 L.

Till detta kommer c:a 4 cm flytspackel i snitt + klinker.

Det är ingen jättelätt operation att förtäta reglarna, då det är ett ganska litet badrum och det kommer upp installationer i golvet som avlopp och vattenledningar.

Jag hade tänkt kortla med 120x45, men det kanske är för klent?
 
Är det på övervåningen? Kolla gärna med ditt försäkringsbolag om de godkänner ett sådant badkar på övervåningen, vissa bolag har begränsningar på det.
 
Ja, det är på ÖV. Jag har haft ett badkar även innan också, dock inte samma volym.
 
Jag kommer att flytspackla med fiberförstärkt flytspackel och ett armeringsnät i botten.
 
När du kör med fiberförstärkt och armeringsnät så är den kakan mer eller mindre självbärande i ett 4cm skikt om det är reglat på 600cc.
Du har ett badkar som tar 388l (1L vatten = 1kg) dvs 388kg + badkaretsvikt 50kg plus en person 65kg. Så vikten där karet kommer att stå är minimum 500kg fördelat på badkarets yta.
Om jag vore dig skulle jag då köra med 220x45 ändå och med cc 300. Då behöver du "bara" stoppa i extra bjälkar mellan dina befintliga. Du gör detta själv, och timmarna kostar dig inget samt så är skildnaden i priset för material så extremt försumbar.

När du skall lägga klinker på ovanvåning så vill du absolut inte att golvet sviktar bara för du snålat på regelavståndet. Sviktar golvet kommer plattorna kommer att spricka och fogen likaså med förstört tätskikt som följd. Huset kan röra sig av flera anledningar.
Jag antar att du även har avlopp uttaget i bjälklagret och dem håltagningen i sig kommer även den att försämra styvheten om du sätter 600cc.

Gör det riktigt så har du ett badrumsgolv som kommer vara felfritt hela din livstid ut.
Nu har du fått mitt förslag / snickare.
 
Redigerat:
ItWasntMe skrev:
När du kör med fiberförstärkt och armeringsnät så är den kakan mer eller mindre självbärande i ett 4cm skikt om det är reglat på 600cc.
Du har ett badkar som tar 388l (1L vatten = 1kg) dvs 388kg + badkaretsvikt 50kg plus en person 65kg. Så vikten där karet kommer att stå är minimum 500kg fördelat på badkarets yta.
Om jag vore dig skulle jag då köra med 220x45 ändå och med cc 300. Då behöver du "bara" stoppa i extra bjälkar mellan dina befintliga. Du gör detta själv, och timmarna kostar dig inget samt så är skildnaden i priset för material så extremt försumbar.

När du skall lägga klinker på ovanvåning så vill du absolut inte att golvet sviktar bara för du snålat på regelavståndet. Sviktar golvet kommer plattorna kommer att spricka och fogen likaså med förstört tätskikt som följd. Huset kan röra sig av flera anledningar.
Jag antar att du även har avlopp uttaget i bjälklagret och dem håltagningen i sig kommer även den att försämra styvheten om du sätter 600cc.

Gör det riktigt så har du ett badrumsgolv som kommer vara felfritt hela din livstid ut.
Nu har du fått mitt förslag / snickare.
Japp så får det bli, åker och köper reglar imorgon.

För att fästa balkarna måste jag korta så ändorna på balkarna kommer att fästas i dessa. På något annat sätt kan jag väl inte göra?
 
hur menar du ? Förstår inte riktigt hur/vad du menar med korta så att ändarna...
Är det Kotla du menar ? Antar du syftar på att du vill skruva en kottling på befintlig motgående bärlina och sen sidoskruva bärlinan i ändträt på kotlingen i måttkedjan 300cs. Isf går det självklart bra. Glöm inte att även skråa skruv diagonalt så att ändträt på golvreglarna fästs o den befintliga bärlinan med och inte bara i kottlingen ELLER så sätta förstärkta vinkelbeslag på vad sida om regeln. Kom ihåg att väljder du köra kottlingvarianten så skall allt som skruvas trä mot trä limmas. (går bra med vanligt standard trälim)
 
Redigerat:
ItWasntMe skrev:
hur menar du ? Förstår inte riktigt hur/vad du menar med korta så att ändarna...
Jag menar att befintliga balkarna fortsätter utanför badrummet så det finns inget annat att göra som jag ser än att kortla mellan c-c 600 reglarna och fästa nya balkarna i dessa när jag förtätar
 
Då skruvar du en kottling mellan varje fack på 600 vid din befintliga vägg. Då har du även ngt att skruva golvspånet i som går mot väggen. Sen går du emot dessa kotlingar med de extra bärlinorna du stoppar i med cc 300.
klart =)

Har du någon stödpunkt underifrån som kan stötta upp golvet på så använder du den.
Annars om jag förstår det rätt nu, så är dina badrumsväggar helt fristående och stöttas inte upp av befintlig vägg från våningen under.
Men detta kommer fungera fint för dig.
 
Redigerat:
ItWasntMe skrev:
Då skruvar du en kottling mellan varje fack på 600 vid din befintliga vägg. Då har du även ngt att skruva golvspånet i som går mot väggen. Sen går du emot dessa kotlingar med de extra bärlinorna du stoppar i med cc 300.
klart =)
Tack, det var så jag menade.
 
varsegod. Lyckatill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.