FÅR DEM GÖRA SÅ? Blir detta godkänt vid besiktning och ev av försäkringsbolag?

Jag har skrivit några rader om oss i presentations tråden på "övrigt".
Nu till min första fråga:
I badrum på ovanvåningen var standard inredningen både badkar och duschkabin. Jag har begärt att duschkabinen skall tas bort och att badkaret skall flyttas dit duschkabinen var ursprungligen tänkt. Jag hade helst velat ha kvar både rördragning och avlopp på båda ställen, men det ville inte entreprenadsidan vara med om utan skulle "reservera sig" när det gällde risk för vattenläckage och dålig lukt från avloppet, så dem fick ta bort avlopp och rördragning där badkaret satt i "original versionen". Problemet är bara att rörmörkaren har inte fått någon besked om att det skall vara ett badkar där duschkabinen var tänkt, så han lagt både rör och avlopp som för dusch. Rören har han flyttat ner en smula nu, men avloppet kommer att hamna långt in under badkaret, så nära väggen som det är tillåtet (20 cm tror jag). Det blir omöjligt att hålla rent utan att flytta badkaret, och man måste ligga plat på golvet och titta in under badkaret för att kunna "inspektera" det.

Snälla någon svara, platsättaren skall komma nästa vecka!
 
Snälla! Av alla 46 som har läst detta är det ingen som har något förslag? ???
 
Bob_the_builder
Inga förslag, bara fler frågor... Vilken entreprenadform har ni? Hur har detaljerna kring ändringen avtalats?
 
Hej Bob!

Totalentreprenad. Jag har lämnat skriftlig besked redan i slutet på augusti att dusch kabinen skall utgå och att badkaret skall flyttas dit dusch kabinen var tänkt.
Avdrag för dusckabinen samt tilläg för större badkar har kommit med på tillvalslistan, däremot har säljaren tydligen aldrig ändrat det i rumsbeskrivningen. När entreprenad sidan äntligen fick reda på det i DECEMBER kom dem med invändningar mot att blandare och avlopp skall finnas kvar fast inget badkar eller fat skall placeras där, så jag har telefonledes meddelat att dem får då skippa det. De har inte sagt något om avlopp eller rör dit badkaret skall flyttas, eller att det inte passar för ett badkar.
Det enda som finns skriftlig är min begäran från augusti att dusckabinen skall tas bort och badkaret skall flyttas samt byttas mot en lite större model (jag har preciserat vilken).
Tankar?
 
Jag har tröttnat på säljarens undanflykter och kontaktat besiktningsmannen. Enligt honom minst 1/3 del av avloppet skall vara utanför badkaret. När det gäller "vems fel det är" kundens beställning gäller framför original ritningarna bara beskedet lämnats i tid samt ansvaret för att ändringar skall motsvara bygg och bruk normer ligger på entreprenören, annars skall denna skriftlig meddela kunden om att ändringarna inte uppfyller visa normer.
Förbesiktning är nu planerat till den 17/2. Fortsättning följer...
 
Jag kan bara stödja resonemanget.
Ritningar och handlingar ligger rätt långt ner på listan.

Men bevisbördan är alltid jobbig.
Jag skulle rekommendera dig att (om du har) sammanställa:
Den skriftliga ändringsbeställningen
Fotografier på badrummet vid den tidpunkten (för att bevisa att beställningen inte kom för sent)
Ett utdrag på den byggnorm som rekommenderar brunnsplacering vid badkarsavlopp (för det besman säger stämmer)
Ett utdrag på den lagtext som säger att TE skall meddela lösningar som avviker från ovan nämnda norm.
Ett förslag på lösning.
Ett förslag på alternativ lösning (dvs ett skäligt vite)

Däremot har jag svårt att se att man inte kan godkänna lösningen försäkringstekniskt. Det finns ju inget som säger att risken för vattenskada skulle ha ökat.
Och kommer köpare coh säljare överens tror jag knappast att besiktningsmannen propsar på ändring.

Men driv att de får bila upp ett tag i alla fall, så att du jobbar upp värdet på vitet.

Så skulle jag ha gjort i alla fall.

Och om den du kontaktat inte ändrat i rumsA:n så är det deras miss. Med TE har du en kontaktperson och kan glatt strunta i deras eventuella interna handlingar.
 
Tack Nix,

Jag kommer att meddela hur det har gått vid förbesiktningen. Skall också försöka samla ihop papper och sådant om allt det här.
Trixet med försäkringsbolaget är precis det att med nuvarande lösning är avloppet inte tillgänglig för inspektion, så den skulle kunna t.ex översvämma utan att man märker det förrän i ett sent skede.
För min del blir det nog enklast att acceptera ekonomisk ersättning, men jag är rädd för att vid ev vattenskada bli tvungen att stå för kostnaderna pga av detta samt att eventuellt få beskymmer om/när vi skall sälja huset.
Vi får se vad NCC har att erbjuda.
 
Nix skrev:
Jag kan bara stödja resonemanget.
Ritningar och handlingar ligger rätt långt ner på listan.
...............................
Nu blir jag lite imponerad Nix, du blev medlem 2/2-04 och har redan skrivit 42 inlägg........
 
:-* :-* :-* ;D ;D ;D 8) 8) 8)

Var på besiktning idag. Aktuell lösning är inte godkänt för badkarsplacering, enligt SBN: golvbrunn skall vara tillgänglig för inspektion och rengöring. Vidare står det i råd ang tillämpningen av SBN att med "tillgänglig" menar man att brunnen bör placeras så att 1/3 del hamnar utanför karet.
Eftersom detta blir rätt så kostsamt och arbetskraft krävande för entreprenören, tog besiktningsmannen även hänsyn till den skriftliga dokumentationen: mitt beskrivning av badrummet med fax datum som bekräftar att jag har klargjort mina önskemål innan ens grundarbetet var påbörjat och av entreprenören godkänt rumsbeskrivning UTAN reservationer.
Nu får vi se när arbetet blir gjort, besiktningsmannen har ålagt dem att göra det innan leveransdagen (två månader kvar) och utan att detta skall kunna vara anledning till sen leverans (eller så åker dem på vite, 5000 kr per påbörjat vecka enl entreprenad kontraktet).
Jag kan bara råda att dels kalla till förbesiktning om ni upptäcker större fel samt att samarbeta med entreprenörens försäkringsbolag när ni väljer besiktningsman. Jag fick inte ens betala något för dagens besök, försäkringsbolaget anser att jag har gjort dem en besparing!

C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.