Hej!

Ska lägga parkett på gammalt golvspån. Det har sjunkit ner något på sina ställen, så att ett område på cirka 2x4 meter har en dipp som på mitten är 5mm djup. Eftersom det är lite för mycket för parkettgolvet som ska på så behöver golvet jämnas av.

Skiss som visar ett golvområde med en undanförd 5mm djup och en bredd av 2000mm, indikerande behovet av utjämning.

Jag blir inte riktigt klok på konsensus gällande flytspackel - vissa säger att det är alldeles för tunt för att flytspackla och andra säger att det inte är några problem. Samma sak med behovet av armering eller fiberförstärkning av spacklet.

Dippen är såklart gradvis djupare, så i kanterna av området som dippar är det alltså effektivt 0mm tjocklek för att sedan bottna runt 5mm och sen upp till 0mm på andra sidan området igen. Se icke skalenlig skiss ovan. Min tanke var att flytspackla hela dippen och jämna av med en lång rätskiva, men det kanske blir för tunt i kanterna? Gör det något med eventuella släpp/sprickor under parkett?

Alternativet är väl att försöka passa in bitar av masonit eller annat, och kanske är en kombination bäst. Någon med erfarenheter av liknande flytspackling?
 
Redigerat:
Jag har precis spacklat ut lite ojämnheter på trägolv. Använde mig utav Ardex A45, primade golvet innan. Funkar väldigt bra, även när man drog ut det väldigt tunt.
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Jag har precis spacklat ut lite ojämnheter på trägolv. Använde mig utav Ardex A45, primade golvet innan. Funkar väldigt bra, även när man drog ut det väldigt tunt.
Tack, den verkar dessutom ha en angiven tjocklek på 0-5mm så ser ut att passa ypperligt. Tack för tipset.
 
B Bamboozled skrev:
Tack, den verkar dessutom ha en angiven tjocklek på 0-5mm så ser ut att passa ypperligt. Tack för tipset.
Relativt dyr dock! Men värt det
 
Hej hur gick det använde du dig utav Ardex A45 ?

Är precis i samma sits och behöver fylla upp en svacka på golvspån dock läste jag att man ska blanda i Ardex e25 om man ska lägga A45 på trä.

/Anders
 
JuneRules JuneRules skrev:
Hej hur gick det använde du dig utav Ardex A45 ?

Är precis i samma sits och behöver fylla upp en svacka på golvspån dock läste jag att man ska blanda i Ardex e25 om man ska lägga A45 på trä.

/Anders
Tjena! Det gick bra med A45, men det var inte så lättflytande som jag hade tänkt. Det krävde ganska mycket jobb att jämna till, även om jag blandade i lite mer vatten än instruktionerna.
 
T
B Bamboozled skrev:
Tjena! Det gick bra med A45, men det var inte så lättflytande som jag hade tänkt. Det krävde ganska mycket jobb att jämna till, även om jag blandade i lite mer vatten än instruktionerna.
B Bamboozled skrev:
Tjena! Det gick bra med A45, men det var inte så lättflytande som jag hade tänkt. Det krävde ganska mycket jobb att jämna till, även om jag blandade i lite mer vatten än instruktionerna.
Inte meningen att det ska vara lättflytande då det är ett byggspackel och inte flytspackel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.