Jag har fått en bild på golvet som är upprivet ( en vattenskada)som jag är intresserad av att köpa. Kan man använda dom golvåsar som sitter där? Vilken sorts botten är att föredra i trossbotten? Kan ni se något annat som inte ser bra ut på dessa bilder? Kan det verkligen regna in så mycket vatten genom skorsten så att det blir en vatten skada i rummet? Jag tycker att det låter orimligt! Vid dörren visst ser det lite mörkt ut på regeln under? HUset har stått tomt några år. jag ska inspektera det närmare när det bli lite varmare ute.Kan man avända spån igen som isolering eller ska jag använda "modernare" isolering?
 
  • Bild 020f.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att uttala sig bara utifrån en bild, men golvbjälkarna ser inte särskilt angripna ut. Däremot ser det ju lite värre ut under dörren. Ja, om det inte har kommit genom skorstenen så har det väl antingen kommit genom taket eller via ett läckande vattenrör. Det borde du kunna avgöra om du kikar på det.

Råspont är ganska lämpligt som blindbottenmaterial. Det finns andra alternativ också, till exempel asfaboard, men de har en tendens att sacka ner. Jag hade valt råspont.
 
Lagade igen efter ett akvarium som stått
och droppat.
Kan bli stora skador av lite vatten.

Mvh Putte
 
I
Det är nog ingen större fara med golvbjälkarna ur hållfasthetssynpunkt. Men vad jag kan se på bilden ligger det kvar gammal mineralull på blindbotten? I så fall ska den bort illa kvickt och en avfuktare in för att garantera att det blir torrt innan du gör något annat. Annars är det risk för mögel- och svampangrepp och då blir det inte lika roligt längre.

Och ja. Vatten som droppar in vid t.ex. ett upprostat skorstensbeslag kan bli till en stor vattenskada, bara det får tid på sig att droppa i tillräcklig omfattning.

Kolla också under närliggande golv. Vill det sig illa har vattnet runnit horisontellt lång väg innan det gett sig tillkänna på annat sätt.

Ny blindbotten och modern MU-isolering är att fördra framför spån, som isolerar dåligt på sikt när spånet har packat sig samman av egentyngden.
 
Jag vet inte om jag ser rätt på bilden, men är det så att bjälken framför spisen är "urgröpt" under av röta?

I så fall bör väl minsta åtgärden vara att bygga på den, eller byta ut den.

Vad gäller källan till fukten, om det handlar om utvändigt läckage runt skorstenen så är det nog fullt rimligt. Men om det skulle vara vatten som kommit in rakt ner i skorstenspipan så tycker jag att skadan ser väl omfattande ut. Sådan fukt ner i skorstenen kan skada själva skorstenen om den aldrig blir varm. Men jag tycker det låter långsökt att det skulle kunna ge sådana här skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.