Hej Karlsonhus!

Jag undrar om ni har erfarenhet av golvvärmelist typ Wanpan i era hus? Åsikter för emot?

Dessutom undrar jag när /om återvinning av varmvattnet blir "standard" i ett hus? Jag menar, det kostar ju att värma upp, sen är duschvattnet på kroppen i "några sekunder" och så åker värmen "rakt ut" nån grad kallare. Med en återcirkulation typ en solacctank ( till mellanskikt eller bottenskikt) borde ju en "avsevärd" kostnadsbesparing uppnås. Slår det tänket an en sträng hos ER? :)

Med vänlig hälsning,
BjörnE
 
Hej,
När det gäller golvvärmelist saknar vi idag erfarenhet och har inga åsikter varken för eller emot.

Det finns idag inte några planer för att på KarlsonHusen införa återvinning av energin i varmvattnet som från huset spolas, som du säger, ”rakt ut”. Det vi kan erbjuda är ett koncept vi kallar Ekomer som utnyttjar solfångare, pellets och kontrollerad ventilation med återvinning ihop med acctank där en dator håller reda på och styr värmen i huset.
Vill du veta mer om Ekomer så titta in på vår hemsida EKOMER där finns kataloghus med energiberäkningar för Ekomer, teknisk information, livscykelanalys och en hel del annat om Ekomer.

Ha det bra!
Peter Björnfors
 
Tack -h ! Skall läsa ordentligt. I min tanke vore det ju bara att ha en avskiljd del i vvberedare/acctank för "hushållsvattnet" som sas återgår till källan, återför energi och sen går ut med avloppet. Typ Temovex motluftvärmeväxlare.
Skall dock läsa mer i dokumentet som sagt. Tack för info!

Hej Peter! Ja, jag var inne efteråt och fick en mkt bra bild av Ekomer konceptet. Kul att se att ni har tagit tag i detta OCH att man kan bo i ett "normalt" hus med låga värden. (Oxelö var kanon fint och Stora lusthuset oxå)

Dock finner jag det intressant att Det största Lusthuset har en lägre uppvärmningskostnad än de mindre ( även typ Annie huset som "borde" vara optimalt med lådform och 2 våningar) Nån kommentar till det?
Tackar!
 
Hej,
Håller med om att det är kul att man kan bygga normala hus med låg energiåtgång utan att göra avkall på bekvämlighet. Ofta får man för sig att det krävs extrema åtgärder och uppoffringar för att få ner energiförbrukningen i nyproducerade hus.
Jag tror att du har tittat på värmebehovet för husen och där blir det så att ett mindre hus drar mer energi per kvadratmeter än ett stort på grund av att kostnaden för tappvarmvattnet fördelas över större yta i det stora huset än det mindre. Vi har satt energibehovet för tappvarmvatten till 3500 kWh/år i alla våra Ekomerhus, detta är dock något som varierar från familj till familj.
Uppvärmningsbehovet för Torsjö Ekomer (149,9 kvm) är 6044 kWh/år och för Uttringe Ekomer (223,8 kvm) är det 7266 kWh/år, dvs det stora Stora Lusthuset drar 1222 kWh/år mer än det lilla i uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.