Jag ska gjuta en ny betongplatta för terrass som ska byggas in. Tänkte då att man kanske skulle passa på och gjuta in golvvärme.
1. Det är en sommarstuga så jag tänker inte ha på värmen särskilt ofta eller måste man ha den på för att inte förstöra systemet när det är vinter.
2. Resten av stugan är eluppvärmd (inget vattenburet)

En tanke var då att låta gjuta in rör för vattenburen värm utifall jag vill göra det senare men samtidigt lägga in elvärme som jag använder nu under några år. Plattan är ganska tjock så rent utrymmesmässigt borde det inte vara något problem frågan är bara om det är vettigt att blanda tekniker så. Enligt de som ska gjuta det hela kostar inte vattenrören mer än en femhundralapp för de ca 20 kvadraten. så jag tänker att de kostar jag ju inget att slänga med dem.

Plattan blir ganska tjock också ca 25-35 cm har det någon betydelse?
 
Redigerat:
Golvvärme för ett uterum (jag antar det är ett sådant och inte en terass) låter kanske inte helt optimalt. Golvvärmen är väldigt trög och ska man bara slå på den då-o-då så känns det mer som att du kommer att elda för maskarna.

moderna infravärmare är nog vad du ska satsa på.
 
Jag var hos ett äldre par och jobbade som hade golvvärme i plattan till deras uterum. Men de hade igång den hela vintern, så jag vet inte hur de blir om man har den av större delen av vintern.
Men deras slinga var säkert 10-15 år så de håller med en elektrisk värmeslinga.
Frågan är hur ekonomiskt det är att värma upp hela golvet :)
 
Klart du ska gjuta in det. Du kanske vill bygga ut sommarstugan i framtiden. Isolera den rejält oxå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.