Bara en fundering? Visst hade det varit coolt med en liten yta med golvvärme på väggen i badrummet? Snacka om osynlig handukstork? Det är väl inte tillåtet men rätt fräckt hade det varit.
 
Käck ide, undrar om nån tänkt på att förbjuda det, och det som inte är förbjudet är ju tillåtet :)

Dock handdukarna måste ju hänga ganska tätt mot väggen för att bli uppvärmda lika effektivt som med en tork, och då blir det svårt med luftcirkulationen.
 
Det fungerar säkert bra med handdukarna även om de hänger några cm från väggen, men det kanske blir litet problem med att spackla in rören på väggen. Flytspackel lär knappast fungera. Har du någon idé?
 
Jag var och kollade på ett badrum där dom satt elgolvvärme på väggen som en osynlig handdukstork...det var inte klart så jag vet inte hur bra det funkar men det borde det väl göra.
 
Beroende på hur mycket värme som "smiter" åt fel håll så ska det ju värma precis som ett golv och vill man nyttja det som värmekälla också (fast på vägg) så kan man jämföra som i bilden.

Fäst upp slingan på ett hönsnät först också, det förenklar fastsättningen sen.
 
Det ska nog gå. Antingen använder man en formskiva och häller i flytspackel, eller så struntar man i att flytsplackla och lägger gips rakt över och sen ytskikt.
 
Obs, har bara en ytterst begränsad kunskap om byggeri. Men detta är min tanke, säkert tokig, men utveckling kommer ur tokiga ideer..

Innervägg. Ytterst lite slöseri med energi. Överskottsenergi hamnar i angränsande rum.

Egen slinga. Egen termostat. Skulle det krångla så stäng av bara..

Annan färg på kakel. Tydlig märkning. "Håltagning förbjuden, el inom markerat område" Inte för min del men kanske nästa ägare. IOFS skall man väl undvika hål även i vägg i badrum annars också?

Dubbla lager gips, förutom där slinga ska ligga. "Ficka" för kabel.

Måste det vara flytspackel runt slingan? Vanligt spackel borde väl duga? Eller flytspackel med mindre vatten iblandat.

Nån som vet om detta förfarande är förbjudet?
 
Obs, mina tankar är bara inom el-golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.