Jag har ett dåligt isolerat sluttningshus på 104 + 104 kvm. (ca 100 mm gullfiber i väggarna)
Idag är allt värmt med direktel. ca 35000 kvh / år
Jag tänkte konvertera huset till ett vattenburet system med bergvärmepump.
På nedervåningen verkar det lämpligast med radiatorer eftersom betongplattan på mark är oisolerad. (+ att de befintliga golven på nedervåningen är i gott skick, vissa innehåller elvärme).

På övervåningen är alla golv och elradiatorer uttjänta.
Vi väljer mellan att sätta in golvvärme i träbjälklaget till ovanvåningen eller sätta in vattenradiatorer.
Det finns en del saker som jag inte har lyckats få klarhet i.
Någon som vet / har erfarenhet av radiatorer på undervåningen och golvvärme på övervåningen?
* Får jag problem med kallras vid fönster på övervåningen ?. (idag 2 glas, om det blir problem finns alltid möjligheten att byta till 3 glas)
* Kommer jag att få problem med långsam reglering på övervåningen ?
* Finns det något annat som talar mot lösningen med radiatorer på nedervåningen och golvvärme på övervåningen ?
* kan man koppla en shunt till returen från radiatorerna för att mata golven på övervåningen ?
 
Har inte svar på alla dina frågor, men kallras kan du räkna med till viss del. Kanske inte så att du störs av det, men ras blir det. Jag har nya 3 glas med golvvärme i övervåning och undervåning, kallras i båda plan. Visserligen kompenseras ju detta lite med att jag har lite varmare inne nu när vi kör bergvärme. Långsam reglering på övervåningen tror jag inte att du får problem med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.