A
Hejsan, jag och min sambo har planerat att renovera köket och ska ha vattenburen golvvärme och klinkers. Just nu består golvet av plastmatta, spånskiva och träbjälklag med frigolitsmul. Vi har krypgrund.

Såhär har jag tänkt med grunden till det nya golvet:
1. Lägga vindpapp över allt trä
2. Lägga cellplast 100mm i botten mellan bjälklag
3. Sätta i dymlingar genom bjälklagen som jag fäster armeringen i och sen på med distanser uppepå som jag fäster golvvärmeslangen i, så halva slangen når ovanför bjälklagen.
4. Gjuta igen mellan bjälklagen med lättbetong så ungefär halva golvvärmeslangen gjuts in.
5. Flytspackla 30mm

Frågor jag har på det:
-Kommer det bli någon värmeförlust att ha halva (alltså diametern på) slangen ingjuten i lättbetongen jämfört med att ha flytspackel runt hela?
-Räcker det med knappt 200mm cellplast + lättbetong som isolering eller behöver jag smälla upp cellplast under golvet också?
-Låter dymlingar i bjälklaget som en bra, dålig eller onödig idé?
-Något mer att tänka på? :)

Anledningen till att jag vill ha ner slangen en bit i bjälklaget är såklart att bygga lägre och att det ska gå åt mindre flytspackel: billigare. Måtten är ungefärliga, ska göra en seriös mätning sen.

Djupt tacksam för svar, mvh Jimmy
 
Det blir värme förlust men inte mycket, gjort så själv och vi har bra värme på golvet.

Vi körde 150 mm cellplast, 90 mm EPS och sen 30 mm flytspackel och det funkar för oss.

Jag la bara armeringsnätet på reglarna och spikade fast det enligt rekommendation från min kaklare, dock inte enligt alla monteringsanvisningar men han har gjort många golv på detta sett och det sparar mycket tid och det blir smidigt med försumbara skillnader efteråt.
 
A
Tackar för svar huggan! Då kör jag nog på som jag tänkt, möjligtvis att jag isolerar lite extra under för säkerhetens skull. :) Ska bli kul detta!

Mvh, Jimmy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.