Är det ett bra alternativ att lägga ner slang för vattenburen golvärme i betongplattan till huset ???

Jag får för mig att det ska bli ett trögt system. Om man tänker att det är kallt på natten och värmen brassar på sedan när det blir varmt på dagen ligger värmen kvar i plattan.....

Någon som har erfarenhet av detta??

Är det bättre att lägga bräder på plattan och reflektor plåt i mellan dessa där man sedan lägger ner slangen??

/ Athena
 
athena skrev:
Jag får för mig att det ska bli ett trögt system. Om man tänker att det är kallt på natten och värmen brassar på sedan när det blir varmt på dagen ligger värmen kvar i plattan.....

/ Athena
Jepp då blir det svetigt.. ;)
En kompis har det med stora fönster mot söder dessutom.. Inte ovanligt på våren att fönster o dörrar står på vid gavel på em.. Brukar ofta dra iväg mot +28 grader då..
 
hehehe...det är precis det jag skulle vilja undvika. Men blir det bättre om man då lägger slängen uppe på plattan??
 
Jag har erfarenheter av ingjuten golvvärme.
Jag har gjutit in golvvärmerören ytligt i garage/pannrum.
Där är rören najade på sprickarmeringen som ligger i mitten av en 10 cm tjock betongplatta.
Denna lösning ger en ganska snabb värme med lite randningseffekt (man kan känna med fötterna var slangarna ligger/inte ligger).
Randningseffekten blir ju starkare eftersom jag inte har någon ytterligare golvbeklädnad på plattan som dämpar. Randningeffekt i pannrummet/garaget stör inte mig.


I huset däremot har jag gjutit in värmeslangarna i botten av den 10 cm tjocka betongplattan.
Därför är värmen där betydligt trögare, och trögheten förstärks ytterligare pga. att jag har monterat in golvbeklädnad av olika slag (laminat och klinker).
I huset har jag ingen tydlig randningseffekt. Huset är varmt utan att man eg känner varifrån värmen kommer.

Komfortmässigt klarar man sig mycket bra i huset även om utetemperaturen är svajig.
Man får trimma in shuntregulator och ta hänsyn till ett trögt hus.

Om jag skulle bygga bostadshus igen tror jag att jag skulle gjuta in slangarna ytligt (på sprickarmeringen).
Jag har en känsla av att det är ett energisnålare alternativ än att förlägga slangarna djupt i plattan,
dels för att värmeförlusterna genom plattans kantisolering minskar och dels för att man slipper hålla så mycket mera betong uppvärmd för att få samma yttemperatur på golvet.



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.