Tjenamoss!

Jag vill golva uppe på loftet. Enklast vore med spånskivor men hur gör jag med isoleringen?

Det är en gammal stuga från trettiotalet som har fungerat som sommarstuga i många år. Vintertid har den nog alltid varit utan uppvärmning. Idag ligger 12cm sågspån på loftet och tanken är att utnyttja stugan även vintertid. Därför vill jag isolera lite bättre innan jag lägger golvet.

Sågspånet binder ju fukt väl och motverkar problem med kondens mot på insidan yttertaket. Men om jag golvar med exempelvis spånskivor så minskar väl den funktionen då det tar längre tid för fukten att bindas i spånskivan? Sågspånen fyller då ingen funktion som fuktutjämnare.

Jag skulle vilja ta bort allt spån, lägga diffusionsplast längst ned och över golvreglarna, isolera med mineral/glasull, spånskivor på toppen. Insidan av yttertaket gör jag inget åt. Men blir detta bra i mitt fall?

Det finns gott om springor vid takfot och kortväggar så jag antar att loftet kan anses vara väl ventilerat. Loftet är friskt och de enda angrepp som finns är där yttertaket inte varit tätt, dvs ej kondens.

Framöver kommer värmeläckaget att vara större än tidigare pga att det kommer att vara uppvärmt vintertid. Å andra sidan kommer inte diffusionsspärren att kunna vara helt tät så risken är ändå att mer av den varma fuktiga luften tränger upp på loftet jämfört när den stod ouppvärmd .

Vad tror ni, göra som föreslaget eller bara toppdressa sågspånen innan skivorna läggs på?

/A :confused:
 
Jag vill golva uppe på loftet
Om det skall bli boyta så skall du isolera yttertaket. Om det skall bli förrådsyta så förändras inte sågspånens funktion att "andas" om du inte sluter in det helt tätt med plast mm, och det lär du knappast lyckas med även om du vill.

Så här tycker jag att du ska göra:
1. Skyffla spånet åt sidorna så du får en större ren yta i centrum av vinden. Lägg ny isolering där 95+95 räcker gott och väl, strunta i plast.

Lämna en halvmeter runt om hela vinden (där spånet ligger efter skyfflingen) bygg upp en låg innervägg med ventilationsspringa på ca 50mm och sätt någon form av insektsnät där. Om du vill kan du också lägga reglar tvärs bjälklaget om du inte får plats med isoleringen eller om du vill ha ventilering under golvspånet också.

Om du sedan vill ha ett innertak i utrymmet så kan du förbinda golv/lågväggs ventilationen med innertak/yttertaksventilationen på ett enkelt sätt i framtiden.
 
F-B,

Stort tack för ditt svar! Det låter som en alldeles lysande idé! Det passar också riktigt bra då utrymmet utmed långsidorna ej går att nyttja. Se bild!

Jag kan också öka mängden sågspån till över dubbla tjockleken där ute och få både bättre isolering samtidigt som man behåller spånet som fuktutjämnare.

Jag har enbart tänkt att använda kallvinden som förråd (med risk för fuktkänsliga material). Denna lösning gör även att man som du säger i ett senare skede kan isolera insidan yttertaket men det finns inga tankar åt det hållet nu.

Hälsningar
/A
 
  • Golva-Kallvind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.