Tänkte höra om någon vet vad som gäller ang golvet i badrum.
Har 22mm spårat spångolv med slang och värmeplåtar på cc30 bjälklag.
Ska ha klinkers. Har purusplatta som sitter 24 mm över spångolvet. Enligt tillverkaren av golvspånet skall det på spånet läggas 12mm "ROT-golv" och sedan flytspacklas.
Frågan är om det med dagens regler lika gärna kan läggas golvgips istället för rot golvet och flyta på? Eller ska man bara flyta direkt på det spårade spånet? Det blir dock ganska tjockt isåfall eftersom brunnarna sitter 24mm ovanför spångolvet.

/Mathias
 
T
Ingen golvgips i badrum och skippa plåtarna, totalt onödigt när man flyter och flytspacklet kan reagera konstigt med plåtarna. Ja, minsta rekommenderade tjocklek på flytet vid brunn är 12 mm och det borde höjden på Purusplattan också vara om den är rätt monterad det vill säga, har du någon bild på spektaklet?

En annan sak man ska tänka på också är att slangen ska täckas med ett antal mm också beroende på tillverkare men allt ifrån 10-15 mm ska slangen minst täckas med flytspackel alltså vilket kan göra att flytspacklet blir ganska högt vid dörrtröskeln om man har ett långdraget badrum då där ska vara fall på hela golvet..
 
tank77 skrev:
Ingen golvgips i badrum och skippa plåtarna, totalt onödigt när man flyter och flytspacklet kan reagera konstigt med plåtarna. Ja, minsta rekommenderade tjocklek på flytet vid brunn är 12 mm och det borde höjden på Purusplattan också vara om den är rätt monterad det vill säga, har du någon bild på spektaklet?

En annan sak man ska tänka på också är att slangen ska täckas med ett antal mm också beroende på tillverkare men allt ifrån 10-15 mm ska slangen minst täckas med flytspackel alltså vilket kan göra att flytspacklet blir ganska högt vid dörrtröskeln om man har ett långdraget badrum då där ska vara fall på hela golvet..
Purusplattan monterade jag 24 mm över spångolvet eftersom jag räknade med 12 mm rotgolv som det stod att det skulle vara enligt byggelit som spångolvet är ifrån och sen 12 mm flyt på det= 24 mm
Badrummet är ca 10 kvm och har 2 brunnar, en för dusch och en för ett hörnbadkar.
Kan nog fixa en bild imorgon om det hjälper något.
 
T
spikeyz skrev:
Purusplattan monterade jag 24 mm över spångolvet eftersom jag räknade med 12 mm rotgolv som det stod att det skulle vara enligt byggelit som spångolvet är ifrån och sen 12 mm flyt på det= 24 mm
Badrummet är ca 10 kvm och har 2 brunnar, en för dusch och en för ett hörnbadkar.
Kan nog fixa en bild imorgon om det hjälper något.
Tror du har missuppfattat informationen i så fall. Purusplattan ska monteras 12 mm ovanför spånskivan som är 22mm och monteras på ett träbjälklag som har minst 60cc. Sedan fäster man ett armeringsnät på golvspånet och flyter minst 12mm, då har du ett godkänt system. Alltså inga ROT-golv ska blandas in ifrån Byggelit inte i ett badrum i alla fall.

Den nya Purusplattan är ännu bättre då den påminner om Jafos variant. Då monteras den i nåvå med spånskivan och själva brunnen sticker då upp 12 mm som man kan flyta fram till kanten på brunnen.
 
20160501_203256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160501_203249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okej. Så här stod det iaf i beskrivningen från Byggelit :/
 
T
Okej, desto mer material för Byggelit att sälja:) Men är troligtvis till för att förstärka upp den spårade skivan samt undvika att flytspacklet kommer i kontakt med plåtarna.
 
Ja så är det ju :) men nu när brunnarna sitter på 24mm ovanför spånet så e frågan om man ska lägga rot-golv+flyt eller om man kan lägga golvgips+flyt? Eller ska man flyta hela (24 mm vid brunnarna och ännu mer på övriga golv) ytan? (Låter dyrt o flyta 10 kvm så tockt :/ )
 
T
Tja, om du ska köra på snålvarianten som du fiskar efter;) hade jag sänkt Purusplattorna till 12 mm och sedan lagt golvgips så det "livar" med plattan, på detta sätt sparar du in hel del flytspackel.
 
Ja de hade ju iof funkat, men tänkte att jag skulle lägga elvärmeslinga i flytet oxå :)
 
T
spikeyz skrev:
Ja de hade ju iof funkat, men tänkte att jag skulle lägga elvärmeslinga i flytet oxå :)
Det går också men då får du hålla bort elslingan från brunnarna en bit så att flytspacklet täcker slingan ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.