Som de flesta kanske märkt är jag ju egen företagare.
Jag har påpekat i mängd trådar om att mina kunder e nöjda osv. osv., men nu har jag faktiskt stött på en som inte är det.
Jag och min kollega har lagt in ett nytt golv till en privatperson och dessa är inte nöjda med resultatet.
Tänkte fråga er som hänger här vad/hur ni skulle reagerat.
Vi har på fast pris lagt ett nytt 14mm parkett golv. I enlighet med läggnings instruktionerna har vi lämnat MINST 15mm (15-18m) frigång till fasta föremål såsom väggar, trösklar, elementrör mm.
Kunden ville använda sina gamla socklar vilka är 15mm tjocka. Jag förklarade för honom att jag måste lämna MINST 15mm i mellanrum och trodde han förstod detta och insåg att han var tvungen att sätta kvartstav alternativt sätta andra socklar .
Nu, när det är klart godkänner inte kunden golvet, utan beklagar sig för att jag har släppt för stor springa helt enkelt iom att de befintliga socklarna inte räcker till och de vill inte på några villkor sätta kvartstav.
Jag erbjöd då mig att fixa nya socklar i exakt samma utförande som de gamla och montera dessa på min bekostnad, 20mm breda i nederkant, dvs. 5mm bredare/tjockare än de gamla.
Detta går de dock ej med på.
Min fråga till er är följande:
Hur hade ni ställt er till detta om det hade varit i ert hus?
Kunden i detta fall vill alltså att jag ska lägga om golvet med ca 8-10mm springa till vägg, alltså emot vad tillverkaren säger.

Ge mig lite kloka förslag mm tack!
 
Hmmm.. knepiga människor.

Undrar lite innan jag kan ge nått klokt svar..
Har ni visat upp på papper dessa mått som tillverkaren rekomenderar?
Gjordes detta eller informerades kund före läggning av golv?
Kontrollerades befintliga golvlister innan golvläggning?

Själv tycker jag inte heller om dom dära kvartsstavarna på en för övrigt kanske snygg list och skulle personligen inte velat lägga dit det heller om jag fått nytt golv. 15mm låter för mig rätt så mycket runt hela rummet.. skulle golv / vägg verkligen kunna röra sig så mycket? Att det rör sig vet jag men så pass mycket?

Hade jag inte fått information om detta och listerna inte kontrollerades innan golvet lades in hade jag nog osse blitt lite arg men eftersom du erbjuder dig att lägga in exakt likadana lister i några mm större tjocklek hade jag godtagit utan att tveka.. Kunden får ju ett par nya fina lister till sitt nya fina golv.. perfekt..

(rekomendering är trots allt bara en rekomendering, inte ett måste)
 
Jag tycker också att ditt erbjudande om nya socklar är seriöst och acceptabelt.

Tycker också att det är overkill att lägga om golvet.

Däremot har du lärt dig att man aldrig kan vara nog tydlig när man skall göra ett jobb för okunnig kund!

Före försäljningen av mitt gamla hus lät jag lägga in nytt parkettgolv i ett sovrum och golvläggaren påpekade faktiskt att kvartsstav blev nödvändigt om jag inte ville att de gamla höga socklarna skulle tas bort innan läggningen. Eftersom jag visste att socklarna antagligen skulle spricka/mursläpp i väggarna etc accepterade jag kvartsstav. Dessutom skulle jag ju sälja huset  ;). Men vi diskuterade problemet - och golvläggaren var en riktigt gammal räv så han hade troligen stött på ditt problem tidigare!
 
[quote author=Benny_o_Lina link=1140307376/0#1 date=1140309046]
Har ni visat upp på papper dessa mått som tillverkaren rekomenderar?
Gjordes detta eller informerades kund före läggning av golv?
Kontrollerades befintliga golvlister innan golvläggning?/quote]
Svar på frågorna är följande:
Har nu i efterhand visat upp läggnigsanvisningarna på golvet, t.om. stukit under där det står med extra svart text "minst 15mm"
Jag informerade inte kunden innan läggning, visste helt enkelt det innan jag packade upp 1:a paketet.
Jag bad kunden ta in sina gamla lister för kontroll mätning, kollade mått och kostaterade att "du lär behöva sätta kvartstav"

Känner mig så förbannad av allt detta.
Jag gjorde dessutom en massa extra arbete till dem, såsom att fräsa ner nya vprör till nya eluttag mm.
Lämnade tom en skock masonite skivor till dem så målarn inte skulle skvätta ner det nya golvet.
Det gäller trots allt 54k med allt. (Gjorde mer än la golv, rev en innervägg, nytt innertak mm)
Så T R I S T när det blir såhär.
Märker nu att det inte bara e till kundens fördel att skriva papper på allt, men vafan, ska man inte kunna göra ett litet "skitjobb# utan att blanda in papir på allt!?!?
 
sville skrev:
Märker nu att det inte bara e till kundens fördel att skriva papper på allt, men vafan, ska man inte kunna göra ett litet "skitjobb# utan att blanda in papir på allt!?!?
Tyvärr så måste man ju ha papper på allt. Det finns gott om ärschlen där ute, och man har inte så mycket att komma med i en fight mot konsument om det inte finns på pränt.

Jag anser inte att du skall bjuda på ett skit i det här fallet -varken socklar, masonite eller extra arbeten -när kunden beter sig på det sättet. Du har gjort ditt jobb rätt och då finns det ingen anledning till att du skall ta på dig kostnader.
Jag hade lämnat in en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden -det biter bättre än "Nisses inkasso".
 
Tråkigt....
Förstår inte hur kunden kan tacka nej till nya lister..känns som han gör så bara för att jävlas....vet inte vilka rättigheter som finns rent juridiskt.
Hade jag varit du skulle jag prata med kunden en sista gång, funkar inte det så hade jag brutit upp golvet och tackat för mig.(kanske hade jag bjudit på golvet och lagt en burk surströmming mitt under golvet...)
Nej ärligt, vet inte vad du ska göra, märkte du inte innan att de var rubbade?
 
Gu' vad jobbigt. Du kanske har gjort jobbet för snabbt: jag har märkt att har man kommit överens om fast pris och jobbet går smidigt och blir färdigställt relativt snabbt börjar kunden sura, de tror dom blivit lurade för jobbet tar mindre tid än de trodde.

Vem valde vilken golvfabrikat man skulle använda? Om kunden har själv valt det måste han acceptera vad som sägs i instuktioner. För visst är 15 mm ovanligt mycket?
 
Tror som föregående att kunden tycker de gått för snabbt... Kan berätta en liknelse.. Jobbade innan som båtmek, gjorde servicar på löpande band... Kunde göra 2-3 st i timmen ibland... Men kunden debiteras ju ändå ca 2000 kr ink material.. fast pris.. Skulle man gjort de på timme skulle man halvera arbetskostnaden som uppgår till ca 1000 - 1200 kr. De tillfällen kunden står o väntar under tiden man gör servicen så drar man ut på tiden så mycket det går utan att de märks... Tänk dig själv att betala för nåt du tror tar 1 - 1½ timme o de tar 20-30 min...
 
Sen finns de ju såna, faktiskt, som aldrig blir nöjda och då hade det nog inte hjälpt hur du än gjort. Jag tycker också att det är väldigt seriöst av dig att erbjuda nya lister MEN det känns inte rätt att su ska behöva det när jobbet faktiskt är korrekt utfört. Och förresten akta dig för det för säkert kommer kunden tycka att det är något fel på listerna också! Lägg problemet där det hör hemma - hos kunden (fast på ett trevligt sätt ;)(.
 
Jag kan väl instämma i kören...
Har jobbat en del med kunder i bostadsrätter avseende tillval.

Den korta sammanfattningen är:
- De som gnäller på skitsaker kommer att fortsätta och fortsätta hur mycket man än försöker hjälpa dem. Det gäller att klippa dem fort, och lägga kraft på folk som faktiskt är vettiga.
Uppenbarligen funkar ni inte personkemiskt...

Jag antar att det inte heller finns något papper på att socklarna skulle återanvändas???

I så fall borde det väl kunna gå att komma igenom med en "förlikning", i detta fallet är den föreslagna sockellösningen en alldeles utmärkt eftergift.

Om de inte tar den, så låt dem driva frågan då. Parketten är lagd enligt läggningsanvisningarna och i övrigt är det ord mot ord...
(Även om det är tufft mot privatpersoner, med KPL i ryggen),

Men även där finns väl klausulen att åtgärden skall stå i relation till felet. Man river inte en hel betongstomme för att man missat lite i toleranserna, liksom...
 
No ja, den kunden vill tydligen gärna testa hur tätt mot väggar kan man lägga ett sån golv och hur mycket den reser sej upp i vågor på sommaren ;). Ska han klaga hos golvtillverkaren om sådant händer? Eller blir det igen du som ska ta smällen?
Å andra sidan så bör även 20mm golvlist täcka tillfredställande 15-18mm mellanrum .... eller?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.