En fråga: Jag ska lägga in parkettgolv i vårt blivande hus. Vi har även beställt en braskamin och därför undrar jag vad ni har för erfarenheter av lösningar kring denna? Ska jag lägga in en plåt ovanför parkettgolvet vid braskaminen, eller ska jag lägga klinkers kring braskaminen? Vad blir snyggast och mest praktiskt? Vi vill ju inte ha massa kanter att slå tårna i...

Tacksam för idéer samt hur andra löst "problemet".
 
Redigerat:
Vi sågade ner golvbjälkarna för nivåjustering, fyllde med leca i bjälklaget som betongvattnades och gjöt en 7cm tjock armerad betongplatta ovanpå detta, sist klinkers som livade med färdigt golv, ca 2 kvadrat.
 
Finns glasskivor att köpa också om man inte gillar plåt. 5-6mm hög så det är ingen kant att tala om. Kostar väl typ 1200:- Kan vara bra att täta mellan glaset o golvet med en tunn genomskinlig siliconsträng också så att det inte kommer in skräp/damm under glasskivan eftersom det är lite svårstädat.
Jag valde glasskiva för att det var en enkel lösning men ångrar nog att jag inte sågade upp parketten o la klinkers/sten istället
 
Ntar att du planerar att ha värmegolv?? Då bygger ju detta lagom för att lägga gips med klinker så det blir lagom nivå. Sedan så sätter du en skarvlist som går ut på både sten och parkett. Inte en ful mässingslist, utan en i i samma trä som golvet, finns att köpa från golvtillverkaren. Jag la äkta skiffer under kaminen som jag behandlade med stensåpa. Snyggt enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.