Hej
Vi fick en golvvärmefolie installerad under parkett i kök och vardagsrum för några år sedan.
Ytan i köket var ca 20 kvm. Men då allt var klart så visade det sig att man inte lagt golvvärmefolien under hela golvet. Ca 10 kvm hade fått golvärme. Resten som var under skåp och vitvaror hade inte fått golvvärme. Då jag frågade sade installeratörerna att man helt enkelt inte förlägger under skåp.
Antar att det är rätt, även om jag nu i efterhand kan tycka att det kan vara lite kallt, troligen pga dålig fjutt, i köket ibland.

Hur som helst nu ska vi ha samma lösning i ett sovrum. Dvs golvärmefolie under parkett. I sovrummet ska vi ha några pax-garderober från Ikea, dvs de står löst.

Så nu är frågan hade ni lagt golvvärme under dessa? Det mest troliga är ju att garderoberna kommer stå på samma plats närmaste 20 åren.

Tacksam för kommentarer.
Mvh
Fredrik
 
Hej

Jag personligen hade lagt under hela golvet, man vet ju inte fall man någon gång möblerar om eller så, kan vara nice att ha värme där då. Eller om ni skulle behöva sälja av okänd anledning så kanske köparen tycker det är märkligt att det är en kall fläk på golvet? Detta är ju dock bara min åsikt :)
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
L
Jag har inte lagt min golvvärme under köksinredning eller garderober (som jag vet ska stå kvar). Du vill ju att värmen ska nå rummet så enkelt som möjligt. I likhet med att man vill att luften ska kunna cirkulera runt en vattenradiator som enkelt som möjligt. Är det kallt i rummet så får du komplettera med t ex ett oljefyllt elelement.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
B
Hade det varit vattenburet i sovrum hade jag lagt på hela ytan. Direktverkande el, hade jag snålat och inte lagt under garderoben.

För köket har vi vattenburen värme, dock inte under skåpen. Vi kände helt enkelt att det inte är troligt att vi radikalt ändrar layouten på köket...
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Razerstar Razerstar skrev:
Hej

Jag personligen hade lagt under hela golvet, man vet ju inte fall man någon gång möblerar om eller så, kan vara nice att ha värme där då. Eller om ni skulle behöva sälja av okänd anledning så kanske köparen tycker det är märkligt att det är en kall fläk på golvet? Detta är ju dock bara min åsikt :)
Edit jag menar såklart inte under köket utan under de flyttbara garderoberna :)
 
Man får titta lite på installationsmanualen. Vissa fabrikat som inte är självreglerande kan brännas om det ställs saker ovanpå som isolerar. Det gäller värmekabel, hur det är med folie vet jag inte, men så vitt jag vet är den normalt sett inte självreglerande. Självreglerande värmekabel minskar sin efffekt om den blir varm, så lägger du en matta på golvet, så kommer effekten att minska lite, där mattan ligger.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Allt vad GV heter oavsett sort, ska regleras med termostat, speciellt GV med folie eller kabel. Givaren ska då placeras i golvet och känna tempen.
 
Låter som det är Ebecos folie du ska använda. För det första så är Ebecos folie till för kompletterande värme, det ger alltså inte tillräckligt med värme om man inte stöttar med något annat. Man ska helst ha 70-80 W per kvadratmeter och det får du inte med den produkten.

Dessutom ska man inte lägga under fasta möbler. Det gäller alla värmegolv som inte är självreglerande. Man ska inte ens ha mattor på golvet.

Detta gäller alltså Ebecos foliegolv, vet inte hur andra märken fungerar. Ring gärna och hör efter med dem själva om du tvivlar, de har en suverän support.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.