Tja.

Vi ska lägga golv på våran övervåning, så då är min undran, är det någon skillnad om man har hela golvet utan lister, alltså hela övervåningen som en helhet, eller måste man ha en list som skiljer av rummen, alltså en list vid varje dörr?

Det är ju så mycket finare utan lister, men har för mig att något sa att det är bättre för golvet med lister vid varje dörr för att avskilja varje rum. Rör sig golvet olika beroende på om det finns list eller inte? Eller är det avgörande ifall snickarn kan lägga golv bra? Tror snickarn helst ville ha list vid varje dörr.
 
E
Om hela golvet läggs flytande utan några som helst hinder så skulle det i teorin fungera att ha ett helt enhetligt golv. I praktiken skulle det innebära orimligt stora rörelsefogar utmed väggarna, men framför allt så skulle det troligtvis resa sig där golvet har som minst material, i dörröppningarna.
 
Vi har inge trösklar, men en tunn aluminiumlist vid varje dörröppning.
Inget som stör, och en bra förberedelse tills vi behöver rullstol/rullator för att ta oss fram :p

Att lägg helt utan skarv kan nog vara besvärligt, för då måste man lägga "baklänges" till hälften i vissa rum.
(Förutom att det kan vara fel med hänsyn till träets rörelsebehov)
 
  • Gilla
Fredda112 och 1 till
  • Laddar…
Vi har golv utan list så som du beskriver och jag vet inte om det är någon höjdaridé att lägga det flytande. Jag upplever att golvet blivit lite vågigt i mitten pga. att det inte kan röra på sig när det utvidgas av värme. Golvtillverkarna rekommenderar ju dilatationsfog av ett skäl. Jag har för mig att det ska gå att lägga i ett stycke om man limmar golvet mot underlaget men det har ju sina nackdelar också. Kolla på första sidan i http://konsument.tarkett.se/product...SE_lay_2-lock_Ultraloc_lim_reglar_WE_1201.pdf så står det lite mer.
 
Jag har hela övervåningens golv utan lister. Granplank som legat i 12 år utan problem. Tröskel finns till lilla toan som har vanlig dörr; annars skjutdörrar utan trösklar. Det är väldigt snyggt där väggarna möter golv så visst går det.
 
M
Jag har lagt med T lister i matchande trä istället för trösklar. Blev riktigt snyggt, städroboten kör lätt över och man får lite bättre ljuddämpning än utan tröskel när man stänger dörren.
 
Så det blir bättre rörelse för golvet med list, och kan bli lite problem utan. Kanske blir list trots allt.
Däremot valde vi ett gråaktigt golv, måste man ha aluminium list för de? Hittar ingen grå/vit aktig list...
 
Vi har ett grått golv från Pergo, jag hittade matchande lister på Byggmax.
 
Vårat är oxå från byggmax, men de har inga passande lister. De hade trälisten i ekfärg bara, och sen stål lister i andra färger...
 
Hos mig i vårt hus från 2010 är sovrummen lagda med skarv mot "korridoren" med aluminiumlister.
Annars är golvet lagt utan "lister".

Och vi har inte golvfoder, dvs ingen list mellan golv och vägg.
När jag satte väggpanelen lade jag ett par enkronor under väggpanel-brädorna, för att golvet skulle kunna röra sig.

Och det får vara så. Golvsocklar tillför ju egentligen ingenting, om man inte har målat eller tapetserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.