Undrar lite över skillnaden på olika golv, tänker då på olika trä/fuskträ ???.

Vad är skillnaden på "äkta trägolv" och parkett?

Har hört benämningarna "tarkettgolv", "pergogolv" och laminatgolv. Är de två förstnämnda olika märken av laminatgolv, eller nån annan variant av golv?

När man tänker på slitage, vad är att föredra. Håller laminat bättre och är tåligare mot repor och märken än äkta trä eller parkett?

Golvvärme, kan detta kombineras med laminatgolv eller plastgolv?

Många frågor, men ni kan ju så mycket ;)!
 
I ett "äkta trägolv" är det samma träslag rakt igenom. I ett parkettgolv har man ett ytskickt i trä och ett underliggande skickt i exempelvis MDF (spånskiva).

Tror att laminatgolv är det mest slitstarka alternativet men när det väl blir ett märke i golvet finns det inte mycket att göra åt det. Ett parkettgolv eller trägolv kan man slipa om det blir skador.
En del plastgolv är också väldigt slitstarka.

Golvvärme kan man ha till alla typerna av golvbeläggning (med något varierande resultat - de olika materialen leder värme olika bra).
 
"Ett parkettgolv eller trägolv kan man slipa om det blir skador."

...men inte om man köpt 7-9mm golv typ "Tarkett Ultraloc VIVA".

Vårt hela hus är av det fabrikatet och golven ser för j***iga ut efter bara ett halvår.

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa sådana fanergolv. Visst är dom 50-100 kr billigare/kvm men de är riktigt känsliga.
 
Jag har 7mm Kärhs körsbär snäppgolv i sovrummet. Inga problem hittills, å andra sidan är det ju ett rum utan någon större förslitning.

Mvh IW
 
LB skrev:
"Ett parkettgolv eller trägolv kan man slipa om det blir skador."

...men inte om man köpt 7-9mm golv typ "Tarkett Ultraloc VIVA".

Vårt hela hus är av det fabrikatet och golven ser för j***iga ut efter bara ett halvår.

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa sådana fanergolv. Visst är dom 50-100 kr billigare/kvm men de är riktigt känsliga.
Enligt Tarkett så ska Ultraloc Viva 8,5 mm vara väldigt slitstarka och de har 10 slitagegaranti (vad det nu innebär i praktiken).
Har du onormalt stort slitage i hemmet (hundar, helvilda småbarn mm.) eller är det så att Viva är ett skräpgolv? Annars gillar jag idén med ett tunt trägolv om man har golvvärme.
 
"Enligt Tarkett så ska Ultraloc Viva 8,5 mm vara väldigt slitstarka och de har 10 slitagegaranti (vad det nu innebär i praktiken).
Har du onormalt stort slitage i hemmet (hundar, helvilda småbarn mm.) eller är det så att Viva är ett skräpgolv? Annars gillar jag idén med ett tunt trägolv om man har golvvärme.
"

Vi är två vuxna och en nyfödd=minimalt slitage.
Det som blir är repor efter stolar där t.ex plutten ramlat bort eller om råkar tappa en sak i golvet. Dessutom, så läckte det lite vatten ur diskmaskinen när den kom. Lite vatten som inte torkades upp inom någon timme resulterade i att golvet reste sig i skarven. Hitta något annat till kök och hall är mitt bästa tips. Golvet duger nog till sovrum som ingen vistas i och vardagsrum men det får tiden utvisa.

Snålgolv som är dyra vill jag inte rekommendera!
 
Det där är väl faran med klickgolven...får man in fukt i skarven kan det snabbt gå ruskigt illa. En golvläggare jag känner sa att det var inte helt ovanligt.
 
Jag har också hört samma som Kalle K gällande fuktproblem med klickgolv och vem vill ha det så...... :-/
 
Tror att de flesta tillverkare rekommenderar att man lackar klickgolven om de skall läggas i kök eller hall. Fräsmt är det för att täcka skarvarna men även klara av den ev. extra väta som de blir utsatta för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.