Nu måste jag få lite råd och galda tillrop. Byggmattheten har slagit till...

Vi håller på att bygga om vår tvättstuga i källaren, ca 16kvm och 1.9m takhöjd. Vi tänkte sänka golvet och lägga golvvärme. Nu visar det sig att det gjutna golvet ligger redan ca 1 cm under kanten på källarväggen och väggen slutar direkt mot marken utan sula. Huset är från 1923, två plan med hel källare. På originalritningarna så är det sula inritat. Huset har inga sättningar och ska stå på morän enligt kommunen. Inga fuktproblem.

Att sänka golvet känns inte aktuellt längre eller går det att förlänga väggarna nedåt med rimlig ansträngning? 10cm mer i takhöjd skulle vara väldigt bra.

Kan man ändå gräva ut och lägga isolering och sedan ingjuten golvvärme? Riskerar man att huset blir instabilt? Måste man gjuta en sarg runt isoleringen för att det ska bli stabilt? Fuktproblem i samband med golvvärme? Plattan kommer att ligga direkt mot jord längs väggarna, resten kommer att ligga på isodrän.

Vad säger ni? Erfarenheter från tidigare projekt?
 
Hejsan,

Jag har nyligen avslutat ett stort jobb i vår källare där jag har "förlängt" väggarna med ca 50 cm. Grävde alltså ner 50 cm under den gamla sulan som i mitt fall var väldigt tunn, på vissa ställen nästan obefintlig. Jag gick tillväga så att jag förberedde jobbet då jag dränerade huset. Vi grävde ner dräneringen på rätt nivå och samtidigt så grävde jag mig in under halva husväggen utifrån. Sedan byggde jag en forn som gick ca 35 cm utanför husväggen, jag armerade i formen och beställde betong. Så gjorde jag med en sida i taget runt huset. När detta var klart så isolerade vi väggarna med Optidrain, även den nya sulan vart isolerad.

Nästa steg var att bila bort 70 m² betonggolv inne i källaren. Sedan gräva ut 50 cm i hela källaren. Det var stundtals tröstlöst kan jag meddela, grävde fram stora stenar hela tiden och marken består av kompakt packad lera. Fick till och med fram berg på ett ställe, men det låg precis i den nivån som jag skulle ner till.

Sedan har jag ägnat sommaren till att gjuta nya väggar. Har grävt fram ca 2-3 m i taget och armerat i den nya sulan jag gjutit utifrån. Det har varit ett mastigt och tungt jobb. Har räknat med att jag blandat ca 350st 25 kg säckar med grovbetong och tömt i formarna för hand. Resultatet har dock blivit riktigt bra, huset står kvar trots att jag varit riktigt nervös då jag pillat och grävt in under husväggarna. Nu står huset säkert på en väl tilltagen ny vägg som består av 50 cm armerad betong. Har räknat ut att det har gått åt ca 10 kubik betong till hela huset, sedan kommer nya golvet med ytterliggare ca 8 kubik betong.

Tror tyvärr att det inte finns några genvägar här. Att gräva under befintliga väggar och sedan gjuta nytt golv direkt mot leran känns inte som en bra lösning. Dels kan det bli instabilt och sedan kommer du få problem med fukt.
 
rice -

Ett projekt av rang må jag säga. Känns som om mitt projekt inte är så omfattande ändå :) Efter att ha läst ditt svar känner jag mig peppad igen.

Efter ett par dagars velande så har vi beslutat att gör ungefär samma som du gjort men vi börjar innifrån och tar ett par meter i taget. Väggarna förlängs ned under ny golvnivå (inklusive isolering) och så gjuter vi sula där. Nästa år får vi ta utsidan.

Tack
/Leffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.