A
Vi har ett kök från 2018, IKEA. Det är lagt klickgolv under köksstommarna. OM vi vill byta golv, måste vi montera ner hela köket eller kan man bara lossa på de små ”plastbenen” (köket hänger ju på stommar) och skjuta in nytt golv under på något sätt? Mvh helt novis
 
I princip borde det gå att bara ta bort plastbarnen, vilket kanske inte är så enkelt som det låter. Men töm först skåpen på allt som är tungt. Personligen skulle jag nog palla under med träklossar och kilar lite längre in, innan man tar bort benen.

Plastbenen sitter troligen med plastplugg upp i stommarna. Möjligt att man måste såga bort benen. I så fall vet jag inte hur det kan gå att få dit nya sedan.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
T
Ja, skruva upp benen fullt och dra loss dom men som sagt töm ut tunga saker för säkerhets skull.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
skaffa 4-5 extra plastben som du kan sätta provisorisk lite längre in när du tar loss de ordinarie benen
 
T
Finns nog många sätt att lösa det på, så ni behöver inte vara oroliga.

Jag skulle nog förska slita bort alla golvplankor runtom med en liten "mini" kofot till hjälp.
För att fåbort fom sista skulle jag nog såga till några träbitar som är lite längre (räcker säkert med max en cm+golvetstjocklek längre) än befintliga ben och trycka under så att befintliga ben kommer upp lite i luften. Sätt dom provisoriska benen på stommens kant så är det ingen risk att botten på stommen pajar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.