Nu har damplisa varit i farten igen här och efter en satans massa svordomar fått ut ett gammalt köksbänkskåp där det så småningom skall in en diskmaskin. Nu till frågan:

Så här ser det ut just nu. Golvet är inte lagt under skåpen, utan det är någon slags golvspånskiva (?) bara. Var ska jag göra nu? Tanken är att vi ska lägga in något laminatgolv i hela köket och då givetvis under diskmaskinen också. Kan vi lägga laminatet direkt på som det ser ut nu eller ska vi lägga dit en plastmatta innan, med tanke på att det ska stå en diskmaskin där tänker jag? Vi har en bit plastmatta om det är så vi får lov att göra, men vad fasiken sätter man fast den med då? Lim? Vad för lim? Funkar det med vilket bygglim som helst eller är det superviktigt att det är något särskilt lim?

Vore mycket tacksam för svar så att jag kan komma framåt med detta projekt!

Kökspanik.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är väl bara att lägga golvet om det inte är nivå skillnader. Annars är det bara att lägga in plastmatta/masonite så det blir samma höjd.
Glöm inte bort att lägga ett läckageskydd under diskmaskinen.
 
Eluttaget sätts normalt i skåpet bredvid diskmaskinen.
Så man kan bryta strömmen utan att dra ut diskmaskinen först.
Och det ser ut som att det är enkelt att flytta uttaget en bit (50 cm?) åt vänster.
 
Jadå, det ska hit en elektriker som ska flytta på uttaget åt oss =)
 
Pony skrev:
Jadå, det ska hit en elektriker som ska flytta på uttaget åt oss =)
Det gör vi (ahum, förbjudet) ofta lätt själva.
Men om du inte tror att du klarar av det så skall du naturligtvis engagera en elektriker.
 
Nä, sånt där med el vågar jag inte fiffla med alls (det är nästan på sådan nivå att det är läskigt att skruva i glödlampor till och med) :p Sambon i sin tur har tummen i arslet - så det är säkrast med en elektriker i det här fallet.
 
S
Pony skrev:
Nä, sånt där med el vågar jag inte fiffla med alls (det är nästan på sådan nivå att det är läskigt att skruva i glödlampor till och med) :p Sambon i sin tur har tummen i arslet - så det är säkrast med en elektriker i det här fallet.
Gött, posta gärna fakturan för eljobbet här så vi får skatta lite. ;)

Min gissning:
Utkörningsavgift: 250kr (tur och retur)
Arbetskostnad: 1600kr (min debitering 2h)
ROT: 800kr
Totalt: 1050kr
 
Haha fy fan, kunde inte nissen som en gång i tiden satte dit uttaget satt det i rätt skåp från början istället? Förbaskade...
Jag får återkomma när jag fått prisofferter. :p

Tills dess... ingen annan som har något att säga om golvet?
 
T
DanielF skrev:
Gött, posta gärna fakturan för eljobbet här så vi får skatta lite. ;)

Min gissning:
Utkörningsavgift: 250kr (tur och retur)
Arbetskostnad: 1600kr (min debitering 2h)
ROT: 800kr
Totalt: 1050kr
Dyr elektriker som kostar 800 kr i timmen:wow:
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Eluttaget sätts normalt i skåpet bredvid diskmaskinen.
Så man kan bryta strömmen utan att dra ut diskmaskinen först.
Och det ser ut som att det är enkelt att flytta uttaget en bit (50 cm?) åt vänster.
Jag tycker det är enklast att flytta det åt höger:wow::wow:

Golvet, lägg något där det behöver inte sitta fast om du dessutom skall lägga laminat över hela köket. Men se nu upp så det inte bygger så mycket att den diskmaskin ni tänkt köpa inte får plats på höjden, har själv gjort det misstaget med en extra hög Siemensmaskin det blev mycket extra jobb.
 
Redigerat:
S
Pony skrev:
Haha fy fan, kunde inte nissen som en gång i tiden satte dit uttaget satt det i rätt skåp från början istället? Förbaskade...
Jag får återkomma när jag fått prisofferter. :p

Tills dess... ingen annan som har något att säga om golvet?
Lägg golv i samma nivå, sen lägger du ett vattenskydd (en form av plastbricka som leder eventuellt vatten fram vid läckage) under maskinen.
 
Sitter diskmaskinen på en egen säkringsgrupp? Isåfall kan ni strunta i att flytta uttaget eftersom ni kan bryta strömmen till diskmaskinen i elcentralen.
 
Då verkar det ju inte vara särskilt komplicerat med golvet då i alla fall, skönt! Tackar för svar.

Öh..? Säkringsgrupp? Nu blev det rena rama arabiskan för mig här. Jag har med andra ord ingen aning.
Men diskmaskinen lär sticka ut en bit om vi inte flyttar på uttaget, så vi har nog inte så mycket val där.
 
cecar33 skrev:
Jag tycker det är enklast att flytta det åt höger:wow::wow:

...
Jag menade naturligtvis åt höger :surprised:

Tack för tillrättaläggandet.

Är själv vänsterhänt så allt blir bakvänt innanför pannbenet.

I själva verket behöver väl Pony bara lossa uttaget från väggen, såga upp hålet in till diskbänkskåpet och flyttat uttaget till höger, och låtit kabeln ligga i en båge med lite slack.

// dooWnOkconK
 
När jag tittar närmare på hur det faktiskt ser ut kring eluttaget IRL så ser det ju faktiskt ut att vara precis så simpelt som KnockOnWood beskriver. Jag kanske ger mig på att flytta på skiten själv... KANSKE... :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.