Hallå, för nuvarande är mitt lilla snickeri lokaliserat i en gammal bod som det antagligen var djur i för xxx år sen. Halva golvet är sten, sen lite betong och en igenspikad(träplankor) skit och foder ränna.
Allt som allt talar vi om en 25kvm.

Hade tanken att sätta lite 45x95 reglar, 34x195 plank över det, sedan osb och till sist parkett eller laminat golv längst upp.

34x195 plank är endast för stadga då jag har en 2-3 maskiner över 200kg.

Isoleringen hamnar på board som spikas på undersidan av reglerna, är detta en dum idé eller kommer det funka?
 
  • Gilla
FiaR
  • Laddar…
Det viktigaste är väl att du inte har trä mot betong utan t ex underlagspapp emellan. Jag tror att du också kommer att behöva ventilera golvet, så att fukt som stiger uppåt genom betongen har någonstans att ta vägen.
 
  • Gilla
FiaR
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det viktigaste är väl att du inte har trä mot betong utan t ex underlagspapp emellan. Jag tror att du också kommer att behöva ventilera golvet, så att fukt som stiger uppåt genom betongen har någonstans att ta vägen.
Planen var att sätta en regel längst väggarna med balkskor så att reglerna kom en 5cm från backen då det är väldigt mycket ojämnheter. Tänkte även lägga lite stenplattor vi har liggandes för att stadga upp på vissa ställen som jag vet mer tyngd kommer att vara.

Frågan går nog mer i banorna om planket underst kan röra sig mkt o då förstöra det översta golvet genom upp och nedgångar i golvet?/ om det kommer slopa efter ett tag?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
PeterFalun
Jag har byggt en snickarverkstad i en gammal lada, 25kvm. Där var det förvisso ingen betong utan bara jord/mylla när allt var bortrensat.
La markduk, jämnade av med ca 10 cm singel, betongplattor (30*30, ca 5 st på 5 meter för varje bärlina), bärlinor, 45*195 på cc 100 (tror jag), sedan träbjälklag, 45*195 med blindbotten och isolering. Golvet blev 2 tums plank, ångrar dock att jag inte spåntade dem. Stabilt och bra, min hyvelmaskin, 400 kg står där.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
PeterFalun
så, det jag skulle säga, är att golvet "står" på marken och "hänger" inte i väggarna på ladan för min del
 
Holmettfemtio Holmettfemtio skrev:
Planen var att sätta en regel längst väggarna med balkskor så att reglerna kom en 5cm från backen då det är väldigt mycket ojämnheter. Tänkte även lägga lite stenplattor vi har liggandes för att stadga upp på vissa ställen som jag vet mer tyngd kommer att vara.

Frågan går nog mer i banorna om planket underst kan röra sig mkt o då förstöra det översta golvet genom upp och nedgångar i golvet?/ om det kommer slopa efter ett tag?
Ok, då förstår jag.

45x195 ska hålla för åtminstone tre meters fri längd vid normal belastning och cc 30. Vid cc 60 ca 3m.

200 kg låter mycket, men sätter man mig och ytterligare någon med samma gubbfett bredvid varandra vid matbordet är man uppe i den belastningen. Visserligen utspritt över ca 2 kvm, men med punktlaster från stolsbenen som blir betydligt häftigare. Jag har aldrig hört talas om att någon normalbyggd svensk lokal störtat samman under pågående årsmöte med Svenska Brottarförbundet, och det piano med gedigen gjutjärnsram som står i det normalkonstruerade vardagsrummet hemma hos oss visar inga tecken på att vara på väg ner i källaren efter över åtta år på samma plats.

Sen beror ju förstås allt på balkskorna, och hur du fäst dem. Där har du den riktigt svaga punkten, och jag skulle nog sova lugnare om nätterna, om jag vore du, om jag istället ställde ifrån mig golvbjälkarna på några rejäla bärlinor som förankrats intill jordbävningssäkerhet i väggarna, istället för att förlita mig på enbart balkskorna.

(EDIT: Ser nu att jag läste fel i ditt inlägg, det var ju så du tänkte göra. Låter bra!)
 
ps! Om du sätter golvbrädorna kant i kant tror jag inte att OSB:n gör någon skillnad. Det viktigaste när du lägger laminatgolv är att du lägger det vinkelrätt mot golvbrädorna. Då håller det för golvbrädornas naturliga svikt.
 
ricebridge ricebridge skrev:
ps! Om du sätter golvbrädorna kant i kant tror jag inte att OSB:n gör någon skillnad. Det viktigaste när du lägger laminatgolv är att du lägger det vinkelrätt mot golvbrädorna. Då håller det för golvbrädornas naturliga svikt.
Även om dem inte är kilspårade?
Med vinkelrät menar du parallellt då va?
 
Holmettfemtio Holmettfemtio skrev:
Även om dem inte är kilspårade?
Med vinkelrät menar du parallellt då va?
Jag menar åt det håll som golvbrädorna inte ligger. I kors, tvärsöver.
 
Det är stor risk att fukten från marken kommer att ge fuktskador i ett sådant golv.
Det är det täta ovangolvet (OSB och laminat) som hindrar fuktutjämngen.
Om du istället bara har grova spåntade plank till golv, (t ex https://virkesgrossisten.se/shop/product/45x145-industrigolv?tm=), och inte mer än ca 95 mm isolering, så bör det klara sig.
Jag skulle inte fästa golvet i väggarna, utan låta det vila på sten/betong/klinker med syllisolering mellan stöd och golvbjälke. Är du orolig för att golvet kan röra sig pga tunga maskiner så går det att skruva fast i betonggolvet, t ex via vinkeljärn.
 
I min verkstad så rev jag ut allt, isolerade och gjöt ny betong.

Lägg INTE parkett/laminat, det kommer bli riskabelt halt med lite spån på.
Protte
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det är stor risk att fukten från marken kommer att ge fuktskador i ett sådant golv.
Det är det täta ovangolvet (OSB och laminat) som hindrar fuktutjämngen.
Om du istället bara har grova spåntade plank till golv, (t ex [länk]), och inte mer än ca 95 mm isolering, så bör det klara sig.
Jag skulle inte fästa golvet i väggarna, utan låta det vila på sten/betong/klinker med syllisolering mellan stöd och golvbjälke. Är du orolig för att golvet kan röra sig pga tunga maskiner så går det att skruva fast i betonggolvet, t ex via vinkeljärn.
Det golvet var väldigt intressant, men verkar inte hitta närmre var jag bor. Deras frakt blir galen om jag ska få ner till södra Småland. Får snoka runt lite mer
 
Redigerat:
prototypen prototypen skrev:
Lägg INTE parkett/laminat, det kommer bli riskabelt halt med lite spån på.
Protte
Shite, det tänkte jag inte på, du har alldeles rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.