Vi behöver byta ut golvet på vår öppna veranda. Troligtvis är de innersta brädorna från byggåret (1910) medan de yttre säkert är bytta under åren. Golvet är målat och så vill vi ha det även efter bytet. Att använda tryckt virke känns inte jättebra och min tanke är att eftersom vi ska måla golvet, med linoljefärg, behöver vi inte ha det tryckt.

Det befintliga golvet har 95 mm breda och ca 34/35 mm höga brädor och det verkar inte vara något standardmått idag precis. Hur gör man då? Ber snällt på brädgår'n kanske?

Jag tycker mig se en "otrolig" skillnad på det gamla och nya golvet. Kan det bara vara en synvilla, fasningen, avståndet mellan brädorna, x antal lager färg eller gjorde man golvbrädorna på något annat sett för hundra år sedan?
 
Ola78
Dimensionen 34*95 är en standarddimension som finns att få tag på, ex Beijer har det. Vad är det du tycker är skillnaden med fasningen på de gamla och nya brädorna?
 
Tack för tipset! Mina virkeskunskaper är inte så stora, föredrar träd. :rolleyes:
Fasning på brädorna är mycket större på de gamla än de nyare. Det ger dem ett något kupat utseende. Fast det kan kanske med bero på X antal lager färg genom åren.

Det blir nog till att ta en tur till Br. Bräder och kolla vad de har att erbjuda och om de kan fasa ex.vis råplan.

Funderingen om tryckt virke eller inte går vidare...
 
Ola78
Ett alternativ om du inte vill använda tryckt virke och vara miljövänlig är att köra med värmebehandlat trä. Läs mer om det på ex http://www.heatwood.se
 
Lilla_My skrev:
Tack för tipset! Mina virkeskunskaper är inte så stora, föredrar träd. :rolleyes:
Fasning på brädorna är mycket större på de gamla än de nyare. Det ger dem ett något kupat utseende. Fast det kan kanske med bero på X antal lager färg genom åren.

Det blir nog till att ta en tur till Br. Bräder och kolla vad de har att erbjuda och om de kan fasa ex.vis råplan.

Funderingen om tryckt virke eller inte går vidare...
På min öppna veranda körde jag med vanligt råplan 25x150 som jag fasade kanterna på själv med elhandhyvel. Det går snabbt. Då kan du fasa precis så mycket du vill.
 
Ola78: men om vi ändå ska måla golvet tänker jag att linoljan i färgen gör att det håller längre. Men visst, värmebehandlat är en stark kandidat.

gogu: läge att köpa in en ny elektrisk maskin alltså. Tror att sambon bli glad och tur att jag snart fyllar år d^_^b
 
Och lägg brädorna med kärnsidan upp så håller dom längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.