K
Hej!

Vad har ni för material som golv på krypvinden längst upp över vindsvåningen?

Räcker det med 20 mm råspont? Killen på brädgården tyckte att slätspont (hyvelspont 189kr/m2) var lite overkill, mem att 20 mm råspont nog skulle bli för klent och ville gärna sälja mellantinget i form av 23 mm råspont. Det är knappt en meter kvar till nocken så det handlar om en knapp meter bred landgång för att kunna komma åt gavelventiler och att byta filter i FTX aggregat, det ska med andra ord inte upp något piano eller stora folksamlingar där..
 
jag la 21mm råspont, funkar bra, håller att gå på inga problem alls
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Skit i ändsponten och skarva allt på takstolarna så räcker det med 20mm.
Vh Findus
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jag har lagt 22 golvspån, om man bara får upp det så går det fort.
På ett ställe har jag "bara" en 12 mm plywood och det funkar det med.

Protte
 
K
Okej. Kollade hos mina föräldrar och där har de också 22 mm golvspån. Då känns 20 mm råspont bättre. Jag sågar till det så att skarvarna kommer över stöden. Kan försöka att inte ha flera skarvar på samma stöd!

Tack för era åsikter
 
Jag har vanlig råspont (20, 21 eller 22 mm?) som vindsgolv ovanpå ett 55kvm litet stall.
Där uppe har jag bland annat lager av trä, ytterpanel, reglar, strö/bärläkt och innerpanel.
Alltså ganska tung last, men inga problem alls.
Bjälklaget är takstolarna c-c 1200 mm + mellanliggande balkar, så totalt c-c 600 mm.
Minns inte riktigt, men tror vi skarvade helt fritt mellan regelverket..
Bara man inte lägger flera skarvar bredvid varandra, utan lämnar minst två varv mellan skarvar i samma fack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.