Hur mycket får ett golv svikta?

Vägg som omsluter kyl/frys har tagits bort. Reglarna hade c:a 2mm luft ovan och under. Det var 9mm spånskiva som höll fast reglarna. Kyl/frys har sedan vridits 90grader motsols, så att de står längs med den kvarvarande väggen.
Golvet i framkant, mellan kyl/frys sviktar idag 5mm vilket får till följd att kyl/frys nu lutar vackert mot varandra. Det var en fördjupning där även innan nya kyl/frys satts på plats. Området är mitten av föregående placering av kyl/frys.
Har även mätt upp reglarna i krypgrunden, och förvånande nog går det en regel mitt över fördjupningen +/- 10cm.

Golvet består av Kährs-Linneá, under det 18mm spånskiva, reglar isolering och krypgrund.

Hur mycket får ett golv, en regel svikta?
Är det något som behöver åtgärdas?
 
Redigerat:
Hej,

Jag tror du är i lite fel del av forumet för att få svar på denna fråga.

Till att börja med gissar jag att du blandar ihop svikt med svacka? Svikt är när golvet tillfälligt böjer ned under belastning. Det finns någon regel för hur mycket ett golv "får" svikta men det är inget jag kommer ihåg på rak arm.
En svacka behöver nödvändigtvis inte åtgärdas, däremot kan det ju vara klokt att fundera över varför den uppkommit, så lite som 5mm tror jag inte du behöver oroa dig för. Det kan vara så enkelt som att regeln som går under har torkat ihop lite mer än dom bredvid den.

När jag skriver här så tror jag att jag förstår mer vad du menar. Du har kanske en svacka i ditt undergolv med ett parkettgolv ovanpå som sviktar i svackan. Den svackan skulle lämpligtvis ha åtgärdats innan parkettgolvet lades!
 
Svacka är nog rätt ord.
Vid diskussion med folk utanför forumet ges svar att det kan vara spånskivan som tryckts ihop.
 
Mikael_L
Jag hänger inte riktig med...
Lutar golvet 5mm på 60cm ? Isåfall är det ju väldigt illa.
 
Mikael_L skrev:
Jag hänger inte riktig med...
Lutar golvet 5mm på 60cm ? Isåfall är det ju väldigt illa.
Ja,
på ett avstånd på 0 -> 120cm, ligger mittpunkten 5mm lägre än punkterna 0cm och 120cm framför/mellan kyl och frys.
 
Om du nu kan ta dig ner under krypgrunden så hade jag nog funderat på att stämpa upp just den brädan som är under svackan och då pressat upp den i nivå, om det går.
Om det går, så tänk på ett kapilärbrytande skiktunder stämpet.

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.