M
Detta med golvval alltså. Har ett kök som ansluter till hallen och där golvet bör vara detsamma eftersom total yta är så pass liten att det blir för plottrigt annars med två olika golv. Men vad för golv kan tänkas passa både hall med ”groventre” och kök och ändå vara snyggt? Golvet ansluter även i en semiöppen planlösning till ett parkettgolv i vardagsrummet så det bör vara något som funkar ihop där.

Tips?
 
Stickan56
Klinker!

Stickan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Laminat av högre kvalitet. Vi har valt Pergo av den sorten som tål hall och kök. Nu har vi såpass stora ytor så vi har tre olika, "travertin" (utgånget) i köket (ca 14 kvm), nån sorts skifferliknande i entrén (ca 3 kvm) och valnöt i resten av hall/matsal (ca 55 kvm).

Komplettera med silikon som finns särskilt för detta (en liten tub), som sätts i alla skarvar där det kan bli blött/fuktigt, dvs entrén, vid köksbänkarna, utanför badrummet. Eller i hela köket och hallen om det är litet.

Klinker kräver enligt min mening golvvärme, annars får jag ont i benen av kylan.
 
Marmoleum klick
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Massivt trägolv. Jag vurmar speciellt för grangolv som är varmt och trevligt att gå på.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M
A andersda skrev:
Massivt trägolv. Jag vurmar speciellt för grangolv som är varmt och trevligt att gå på.
Det känns väldigt dyrt? Ska lägga golv på ca 40 kvm...
 
M EmmaRa skrev:
Det känns väldigt dyrt? Ska lägga golv på ca 40 kvm...
Fruktansvärt mjukt. Blir märken av allt.
 
  • Gilla
Surriburrburr och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fruktansvärt mjukt. Blir märken av allt.
Fördelen med gran är att det reparerar sig självt när man svabbar golvet. Det blir snyggare ju äldre det blir och får en motståndskraftig yta när det har såpskurats.

Jag har massiv gran i trapp och övervåning. Eftersom det inte är lämpligt för elgolvvärme har jag rå betong i nedervåningen.
 
M
yonna yonna skrev:
Fördelen med gran är att det reparerar sig självt när man svabbar golvet. Det blir snyggare ju äldre det blir och får en motståndskraftig yta när det har såpskurats.

Jag har massiv gran i trapp och övervåning. Eftersom det inte är lämpligt för elgolvvärme har jag rå betong i nedervåningen.
Skulle det alltså funka i kök/hall?

Har kollat en del på hus med ljusare trägolv inne och älskar känslan, men funderat dels på pris och dels på olika träslag. Furu verkar ju tex vanligt...

Och hur är det med att lägga trägolv ovanpå en gammal plastmatta? Funkar det?
 
Redigerat:
M
Har nu fått hem provbitar av de två träslag jag blev rekommenderad: ek och vitvaxad furu. Eftersom jag har ekparkett i det angränsande vardagsrummet blir det för lika. Men frågan är den vitvaxade furun. Någon som har sådan? Hur håller den?
 
Massivt trägolv (gran, furu) är väldigt snyggt och skönt. Men det snabbt grådaskigt och fult och kräver underhåll hela tiden. För vissa äldre miljöer kan det vara värt det men i en modern bostad tycker jag man ska ha ett underhållsfritt golv.
Att klinker kräver golvvärme tycker många frusna kvinnor och en del svaga karlar men jag tror det är ofta en fördom. Jag har gått på klinkrade golv utan golvvärme i decennier. Men det är smaksak.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Massivt trägolv (gran, furu) är väldigt snyggt och skönt. Men det snabbt grådaskigt och fult och kräver underhåll hela tiden. För vissa äldre miljöer kan det vara värt det men i en modern bostad tycker jag man ska ha ett underhållsfritt golv.
Att klinker kräver golvvärme tycker många frusna kvinnor och en del svaga karlar men jag tror det är ofta en fördom. Jag har gått på klinkrade golv utan golvvärme i decennier. Men det är smaksak.
Vi tänkte ta klinkers i köket men stod över när det inte funkade utseendemässigt med att matcha med parketten. Och så här i efterhand var det kanske tur då vi har vattenburen golvvärme som ju inte är på under sommaren. Kvällar o nätter kan det nog kännas kallt?
 
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Massivt trägolv (gran, furu) är väldigt snyggt och skönt. Men det snabbt grådaskigt och fult och kräver underhåll hela tiden. För vissa äldre miljöer kan det vara värt det men i en modern bostad tycker jag man ska ha ett underhållsfritt golv.
Att klinker kräver golvvärme tycker många frusna kvinnor och en del svaga karlar men jag tror det är ofta en fördom. Jag har gått på klinkrade golv utan golvvärme i decennier. Men det är smaksak.
Har haft klinker i kök (utan golvvärme!) i 9 år och det enda jag sa när jag flyttade var "inte klinkerkök". Fogarna åt upp allt som spilldes och missfärgades, golvet var notoriskt svårt att hålla rent och det var hårt (duh...). Så det blir helt klart INTE klinker, det må ha varit fint men det var det mest hopplöst svårskötta jag haft. Dessutom behöver jag ett golv som är detsamma för både kök och hall och så mycket klinker vill jag inte ha in i huset oavsett vad.

Plastmatta tycker jag är rätt tråkigt som underlag så det går också bort.

Så då är det någon form av laminat eller trägolv kvar som jag förstått det. Det angränsande vardagsrummet har ekparkett (trestavig) som är trevlig i ett vardagsrum men som jag inte vet om det passar i ett kök. En tanke var att övergå från denna till ett enstavigt ekgolv i hall och kök - men jag funderar på om det ser konstigt ut med samma material men olika mängder stavar... Blev rådd till ek eftersom det var väldigt hårt och bra.

Det är inte lätt med golv helt enkelt...
 
Så är det olika med smak och tycke, och det är väl bra det. Det har väl också med vanor från unga år att göra.
Man ska ju bygga åt sina egna önskemål men jag skulle se ett kök/hall med barrträ som en nchdel vid ett eventuellt köp.
Lycka till med ditt val!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.