Har köpt ett gammalt hus där det ligger hisklig heltäckningsmatta i alla rum utom badrum och kök. Vi vill förstås gärna lägga om golvet och lägga in parkett, men vi har också tänkt bygga ut huset inom 1-2 år och då kommer en del innerväggar att flyttas plus att vi förstås får mer golvyta. I samband med detta så kanske vi lägger in golvvärme också, det är inte helt klart än. Då behöver vi ju göra om golvet igen.

Då har vi två alternativ - antingen lägga ett billigt laminatgolv som sen tas upp och kastas om 1-2 år, eller lägga in ett golv som vi kan ta upp och lägga om. Jag gör nog helst det senare om det går. Med vilka golv kan vi göra detta?

Har spanat på Kährs parkettgolv (mer specifikt har vi fastnat för Nouveau Gray) som har deras woodlock-system som verkar fiffigt, men hur fungerar det i praktiken? Går det att ta upp och lägga om flera gånger?
 
De flesta golv med klicksystem går att lägga om bara man hanterar det lite försiktigt när man tar isär det. Man får också kolla efter ev flisor som kan lossna i klicksystemet och borsta bort detta innan man klickar ihop det igen. Brukar va omöjligt att få ihop om det lägger sig skräp emellan.

De hela plankorna går ju bra att använda igen men räkna med en del spill eftersom de kapade bitarna inte kommer att stämma längre.
Jag hade nog inte givit mig på ett sånt projekt om det var så lite som 1 år tills jag blev tvungen att riva upp. Om det legat två år bort så kanske.
Vad finns under heltäckningsmattan idag? Har ni provat att slita bort den i något rum?
 
Ja, det är ju inte helt idealiskt men mattan måste bort då den luktar och ger allergiska reaktioner för familjemedlemmarna (dammallergi). Provade riva lite i ett hörn och där låg det masonit under, vet inte vad som är under masoniten dock.
 
Glöm alt.2 köp ett 39kr laminatgolv och släng det när det är dags mindre jobb än att sortera vad som går att spara
 
  • Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
Kolla under masoniten. Inte osannolikt att det ligger ett trägolv därunder.
 
Köp nåt Ikea-skit och kasta sen.
 
Magnus E K
Onödigt att slänga. Halvbilligt laminat eller klickparkett nu, ta upp det halvförsiktigt och sälj på Blocket om 5 år (eller när det nu blir).
 
Får klura lite till tror jag. Det handlar om c:a 75 m2 golv vilket gjorde mig lite tveksam till att byta allt. Kostar det bara 39 spänn per kvadrat kan det ju vara värt det förstås.
 
Ditt problem är nog inte möjligheten att ta upp golvet som sådant utan det du nämner dom kan påverka planlösning osv. Alla sådana ändringar, speciellt om du utgår från små rum med få hela längder kommer genera ett stort spill. Låter du rummen vara som det är så inga problem alls med ett bra golv

Har själv Kährs verona och lyfte efter nästan 10 år upp golvet för att byta från element till vattenburen golvvärme. Fick ersätta de bitar där elementrören kom joo och givetvis en nyansskillnad där mellan nytt och gammalt. Inga problem dock med fogar eller att dela golvet och ta upp alla
 
  • Gilla
mhacker
  • Laddar…
I samband med en vattenskada i köket plockade jag upp och lagrade just ett sådant Kährs-golv du nämner under tiden köket torkades. När torkningen var klar la vi tillbaka golvet utan problem. Ett par nya brädor köptes istället för de som varit blötast.

Något år senare gjorde vi om hela köket och då var färgen helt fel. Vi plockade upp golvet igen och gav det till en kompis, som nu har det i sin gäststuga. Inga som helst problem med sprickor, fnas eller liknande.
 
  • Gilla
mhacker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.