Tjena!

Er ärliga åsikt: Har golvläggaren som var här idag lagt golvet på ett fackmannamässigt sätt? Jag tycker att det ser 'randigt och rutigt' ut med blandade riktningar mellan hallen och vardagsrummet?

Eller är det jag som missar något?

Mvh Philip
 
  • Tomt rum, grått laminatgolv, vita väggar, dörröppningar, några trälistor, bokhylla, avslutningsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, träliknande laminatgolv, vit vägg, dörr, lister, byggmaterial lutat mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laminatgolv, ljusgrå, skugga, väggdel och värmeelement synliga. Speglingsreflektion på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
P Phille82 skrev:
'randigt och rutigt' ut med blandade riktningar mellan hallen och vardagsrummet?
Jag skulle ha lagt det åt samma håll, dvs utgått från riktningen i hallen. Men det är ju en smakfråga, så man kan väl inte säga att hantverkaren har gjort fel direkt. Det går absolut inte att lägga golvet i hallen tvärtom, den är för smal vad jag kan se, eller är den bredare bakom väggen?

Har du någon bild som visar v-rummet mer i helhet, så man kan se om det är ok att lägga som jag skulle ha gjort?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack! Bifogar några bilder till. Ett ifrån hallen, och en panorama ifrån vardagsrummet.
 
  • Ett korridor med trägolv, vägglampor, tavlor, fönsterdörr framför, växter och lådor på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med grått laminatgolv, vita lister, väggkonst och en öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
  • Gilla
sturnus och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Som @wildeside säger, riktningen i vardagsrummet borde vara mot fönstren - det vill säga i samma riktning som hallen. Jag hade inte accepterat det personligen
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS
Hur långt och brett är rummet?
Det brukar finnas instruktioner om att rörelsemånen mellan golv och t.ex. väggar är beroende av golvets bredd tvärs brädorna (1,5 mm per m). Det innebär att om rummets längd är mer än 6 m och om man lägger golvet i samma riktning som i korridoren så behövs det mer än 10 mm rörelsemån vilket i sin tur innebär att golvsocklarna måste vara extra tjocka (inte lika snyggt).

Det finns även normer om att golv ska läggas i den huvudsakliga gångriktningen och om det finns takpanel i samma riktning som den.
 
Tack för svar alla, uppskattar det verkligen.

V-rummet ca 7x4 m. Golvet är ett vinylgolv med korkunderlag så det ska inte röra på sig (trä=levande material; kork=ej levande). Har jag hört.
 
BirgitS
Du får kolla vad det står i läggningsinstruktionerna för golvet.
 
Går man efter måtten som rummet är så är det lagt alldeles korrekt.
Det finns inga rätt eller fel i det här fallet utan är till mångt och mycket en smaksak även om man ska ta hänsyn till rörelse m m.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
När rummets längd är nästan dubbla bredden så tycker jag det är vettigt att lägga golvet i längdriktningen även fast det är tvärs ljuset. Det skulle se tokigt ut att lägga det i breddriktningen. Det finns några regler att gå på som nämnts; längs ljuset, längs längsta väggarna, tvärs dörröppningen, samma riktning som takpanel/takgips, samma riktning som annat rum. I slutändan blir det en bedömning och ett val. Det är svårt att prata om att något är exakt rätt och att något annat är exakt fel. Jag tycker att golvläggaren har gjort rätt i det här fallet. Sen kunde ju golvläggaren och du kommit överens om läggriktning i förväg iofs.
 
  • Gilla
useless och 4 till
  • Laddar…
T
Hade lagt likadant som golvläggaren har gjort.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Tack för era inspel, allihopa.

En annan sak som förbryllar mig: Lägger man så här korta bitar i ändarna? (3 cm)
 
  • Laminatgolv möter vit vägg med ojämn list och smutsiga märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Phille82 skrev:
Tack för era inspel, allihopa.

En annan sak som förbryllar mig: Lägger man så här korta bitar i ändarna? (3 cm)
Nej, aldrig, det står i manualen vad som gäller. Gissar på minst 30-40 cm. Din hall eller ditt vardagsrum går nästan jämnt ut vilket kräver mer planering av golvläggaren.
 
wildeside
P Phille82 skrev:
Tack för era inspel, allihopa.

En annan sak som förbryllar mig: Lägger man så här korta bitar i ändarna? (3 cm)
Enkelt svar (NEJ)!
Står säkert i lägginstruktionerna hur lång(kort) det får vara.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, aldrig, det står i manualen vad som gäller. Gissar på minst 30-40 cm. Din hall eller ditt vardagsrum går nästan jämnt ut vilket kräver mer planering av golvläggaren.
Jag får nog ta tillbaka mitt svar. Det viktiga är att hålla avståndet mellan ändskarvarna på näraliggande brädor enligt manualen, säg 30-40 cm. Själv skulle jag undvika snuttebitar och planera noggrannare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.