Hej

Är nybliven husägare så här kommer potentiellt ett par dumma frågor :)

Vi ska göra en lucka i golvet upp till vinden i garaget, där vi också tänkt ha förvaring. När vi flyttade in låg det redan ett golv, men inte hela vägen ut.

Jag bröt upp några plankor för att se hur det såg ut under och blev då förvirrad av regeln som verkar ligga ovanpå takbjälken. Se bild. Vet ni om den regeln behövs för konstruktionen eller om den är ditsatt av tidigare ägare? Helst hade jag velat ta bort den eftersom den ju minskar takhöjden. Med ~60mm till i takhöjd skulle jag nog kunna gå utan att böja mig, så varje millimeter räknas.

Jag blev också förvånad över att det ser ut som om takbjälken är skarvad med spikplatta. Är det hållbart och ett godtagbart sätt att ha det på?
 
  • Golv i ett vindutrymme med uppbrott plankor, isoleringsexponering och takbjälkar, en med en regel ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Garaget verkar ha någon äldre form av fackverkstakstolar. Underramarna i dessa är påsalade, antagligen för att kunna öka mängden isolering. Påsalningen ökar inte underramarnas bärande förmåga, som dessutom inte är särskilt hög från början. Räkna med högst 50 kg per kvm. Det är svårt att kommentera spikplåtens placering utan att kunna se hela takstolen.
 
Tack så jättemycket för ditt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.