Renoveringen lämnar nu den färdiga övervåningen och flyttar ner :)

Nu är det betong och stål, inte längre trä som är stommen, och därmed måste jag läsa på om allting från början.

Idag har jag en betongplatta på mark (från 70-talet). Syllarna bytta för 2 år sedan. Idag ligger det golv direkt på plattan och de kan bli ganska kalla.

Jag vill få golven varmare samt isolera de oisolerade innerväggarna.

Jag har förstått att Platon blå/multi skulle fungera som skikt mellan platta och ytlager. Finns det alternativa fabrikat?

Dessutom, (även om detta är en golv-katalog), kan man ha vanlig isolering i innerväggarna? De går ju hela vägen ner till plattan där en stålregel är enda skillnaden mellan isolering och platta.?
 
Läggplaton och sedan cellplast i önskad tjocklek beroende på hur mkt du kan bygga upp. Sedan beror det lite på vad för golv du tänkt.
Parkett 14mm och uppåt modell klickgolv kan läggas direkt på cellplast, funderar du på laminat golv så skulle jag lägga ett lager 12mm spån först.
 
SnickareEk skrev:
Läggplaton och sedan cellplast i önskad tjocklek beroende på hur mkt du kan bygga upp. Sedan beror det lite på vad för golv du tänkt.
Parkett 14mm och uppåt modell klickgolv kan läggas direkt på cellplast, funderar du på laminat golv så skulle jag lägga ett lager 12mm spån först.
Använder man sig av bara av s k uppvik vid rummets kanter, eller ska man fixa in en mekanisk ventilation av golvet också? Utan ventilation, hurdan är luften som då kommer upp via uppviken?

Om plattan skulle vara väldigt ojämn, är det lämpligt att kombinera cellplast och uppregling?

Vad gör man i våtrum? Gjuter in cellplasten och lägger golvvärme + klinker? Kan man lösa det med någon slags uppregling?
 
Om man vill regla upp och få till både isolering av golven samt ventilation av plattan så kan jag personligen rekommender Nivells system.

http://www.nivellsystem.se/

Finns flera trådar att läsa om det här också och vi la in sådant golv i hela vårt förra hus.
 
nivell verkar ta ganska mycket plats på höjden om det tidigare golvet ligger dikt an mot golvet?
 
woom skrev:
Använder man sig av bara av s k uppvik vid rummets kanter, eller ska man fixa in en mekanisk ventilation av golvet också? Utan ventilation, hurdan är luften som då kommer upp via uppviken?

Om plattan skulle vara väldigt ojämn, är det lämpligt att kombinera cellplast och uppregling?

Vad gör man i våtrum? Gjuter in cellplasten och lägger golvvärme + klinker? Kan man lösa det med någon slags uppregling?

Du har ju en ventil uppdragen i ena ändan på rummet ex och i andra ändan har du en uppdragning som är kopplad till en fläkt. Detta är vanliga spiro rör man lägger samt borrar hål i längs med hela längan så man fördelar luften under hela golvet.

Ang ojämn platta är ju det som är så fint med dessa golv att du ställer ju bara in höjden med hjälp av en laser du kan hyra hos cramo ex om du inte har en själv vilket gör att det inte spelar så stor roll om plattan är av modell gammal villa grund som är lite knaglig. Men visst optimalt (tidsmässigt sett) är ju alltid en plan platta att föredra :)


Vi håller på och gör klart våran butik på vårat kontor/lager här i sthlm och vi har en visningshörna där, ska försöka komma ihåg att fota den kan jag lägga upp bilder då mina kunskaper att rita i ms paint är begränsade :)

I våtrum kan du ju gjuta upp med lecakulor först, lägga golvvärmen på den och flytspackla på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.